Spotify driver som kjent med strømming av musikk, et marked der det svenske selskapet har skaffet seg en solid posisjon med 24 millioner aktive brukere.
– Nå planlegger de å utvide med videoinnhold også. Utvidelsen vil gjøre dem til direkte konkurrenter med aktører som Netflix og HBO.
Det hevder Business Insider som siterer to anonyme kilder med kjennskap til planene.
Det er sparsomt med detaljer om hva slags innhold det kan omfatte. Skal det være hold i påstandene om aktørene de vil utfordre, så må tilbudet nødvendigvis inkludere både tv-serier og filmer.
Ifølge Business Insiders kilder er Spotify på utkikk etter partnere som kan bistå med finansiering for spesifikt å kunne skape eksklusivt innhold.
Neppe med det første
Business Insider skriver at Spotify ikke vil kommentere opplysningene.
CNET skriver også at Spotify vurderer å starte en videostrømmetjeneste, men poengterer at planene er på et svært tidlig stadium.
Nettstedet har intervjuet Spotify-sjef og medgründer Daniel Ek, som ikke avviser at de vurderer å ta opp konkurransen med Netflix.
– Jeg vil ikke utelukke det, fordi vi er et selskap som ser på hva vi gjør i et utrolig langsiktig perspektiv. Men akkurat nå fokuserer vi på musikk, sier Ek til CNET.
Konkurransesituasjonen til Spotify ventes uansett å spisse seg til den andre veien, ved at videogiganter Googles Youtube satser mer på musikk. Flere toneangivende medier har meldt at Google er i ferd med å stable en musikkstrømmetjeneste på beina.
Les også:
- [01.08.2013] Spotify blør penger
- [13.03.2013] Spotify: 1 million nye kunder siden jul
- [25.02.2013] – Google vil utfordre Spotify
- [11.12.2012] Vil ha Spotify på børs
- [31.01.2012] Kundestrøm til Spotify