FORBRUKERTEKNOLOGI

Yahoo kjøper stjerneapp fra 17-åring

Summly har enestående algoritme for å sammenfatte nyhetsartikler.

17 år gamle Nick D'Aloisio kan bli frontfigur for Yahoos nye image som ungdommelig og mobil.
17 år gamle Nick D'Aloisio kan bli frontfigur for Yahoos nye image som ungdommelig og mobil. Bilde: Summly
26. mars 2013 - 09:30

Yahoo har kjøpt utviklingsselskapet Summly fra den 17 år gamle britiske skoleeleven Nick D’Aloisio. Ifølge AllThingsDigital betaler Yahoo 30 millioner dollar – 90 prosent kontant, resten i aksjer – for selskapet og for at D’Aloisio forplikter seg til å arbeide for Yahoo i halvannet år etter overtakelsen.

Summly ble startet av D’Aloisio for to år siden.

Han har fått støtte fra den Hongkong-baserte investoren Li Ka-Shing til å finansiere selskapet – utenom 17-åringen er det fire ansatte til – og fra SRI International til å utvikle teknologien. Investeringsselskapet til Li, Horizons Ventures, er kjent for sine tidlige investeringer i Facebook, Spotify og Siri.

D’Aloisio lærte seg selv å kode som 12-åring, og utga flere apper før han begynte på Summly. Blant disse er Facemood, en tjeneste som analyserer sinnstilstanden til Facebook-brukere, og SongStumblr, en «geososial musikkfinnertjeneste».

Ørelappstolen er ikonet til Summly-appen.
Ørelappstolen er ikonet til Summly-appen.

Poenget med Summly er å sammenfatte nyhetsmeldinger i korte avsnitt som får plass på skjermen til en smartmobil.

D’Aloisio startet med en forholdsvis enkel algoritme for å trekke ut essensen fra en melding. Den første prototypen fikk 200 000 nedlastinger fra Apple App Store. Så kom SRI inn i bildet, og det ble satt høyere ambisjoner ved å trekke veksler på fagfelter som naturlig språkprosessering og maskinlæring. Målet er å utvikle en allmenn teknologi for å sammenfatte tekst.

Summly-appen som ble lansert i november i fjor er hittil lastet ned over en million ganger. Hver dag genereres 100 000 oppsummeringer av artikler fra flere hundre kilder. Brukeren kan gruppere nyhetskilder i kategorier som teknologi, underholdning og næringsliv. Blant kildene er også prestisjeaviser som Wall Street Journal og The Guardian.

I tillegg til oppsummeringsteknologien, har Summly-appen også et avansert brukergrensesnitt. Når man leser en oppsummering kan man trykke på skjermen for å få fram en «summflower» med funksjoner som deling og lagring. Dobbeltrykk gir en utvidet oppsummering. Sveip ned gir hele artikkelen. Sveip opp gir kategoriene.

Summly-grensesnittet er nybrottsarbeid og kan bidra til å gi Yahoo nye impulser.
Summly-grensesnittet er nybrottsarbeid og kan bidra til å gi Yahoo nye impulser.

Da oppkjøpet ble kjent, hadde Summly varslet en snarlig lansering av en versjon for Android.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS

Denne blir det ikke noe av: Yahoo sier de har til hensikt å nedlegge selve appen og bruke oppsummeringsteknologien til å fornye sine egne produkter.

Sett fra appbrukeres side kan dette virke leit. På den andre siden er Summly nok et eksempel på genial teknologi uten åpenbar forretningsmodell, og det er selvfølgelig der Yahoo har sin ekspertise.

Oppkjøpet av Summly samsvarer med strategien til Yahoos toppsjef Marissa Mayer. Hun mener Yahoo framfor alt må satse på mobil, og hun har gjort en rekke oppkjøp av mindre oppstartselskaper innen mobilteknologi og mobile tjenester siden hun tok over som toppsjef for ni måneder siden.

Observatører peker på at D’Aloisio ikke bare har verdi for Yahoo på grunn av sin iderikdom og kompetanse. Han har også personlig sjarm og kan stå fram overfor medier og markeder som frontfigur for det nye Yahoo, ungdommelig og mobil.

Se for eksempel lanseringsvideoen til Summly. (Godstolen som begge sitter i, er ikonet til appen, og kan også tenkes en framtid i Yahoo.)

Nick D’Aloisio kan også bli rollefigur for den gryende bevegelsen i flere land – blant dem Norge, Storbritannia og USA – for å lære barn å kode framfor å henvise dem til en passiv tilværelse som forbrukere av digitalt innhold.

I Norge frontes denne bevegelsen av Simen Sommerfeldt fra Bouvet, og støttes av bransjeorganisasjonen IKT-Norge og flere IT-selskaper. Se «meetup-en» Lær kidsa koding og disse artiklene på digi.no:

    Les også:

2. april er det samling for Lær kidsa koding i flere norske byer. Se denne oversikten for nærmere detaljer.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.