Den nye løsningen er en del av IBMs "on demand"-program, som lar kundene kjøpe inn bare den programvaren og maskinvaren de trenger i det daglige, for deretter å betale for tilgang til mer datakraft i de mest intense produksjonsperiodene.
Les også:
- [30.07.2003] Ny, revolusjonerende OpenGL-utgave
- [17.06.2003] Nordmann blir effektsjef for neste Matrix-film
- [11.11.2002] Hollywood med storslipp av helaftens spillefilmer over nettet
- [11.10.2002] Hollywood stadig sur på Microsoft
- [01.02.2002] Pixar faser ut SGI - satser på IBM og Linux
Film med mye datagenererte scener (CG) tar langt tid å lage, selv med svært kraftig datautstyr. Slike datamaskiner krever mye plass, installasjonen er tidkrevende og mellom filmproduksjonene vil slikt utstyr gjerne være ute av bruk, eller i verste fall være utdatert.
Med IBMs løsning vil data som skal behandles, sendes over nettverk til et av IBMs driftssentre hvor den tunge databehandlingen blir utført.
Produksjonsselskapet Threshold Digital Research Labs har ifølge Reuters samarbeidet med IBM i flere år om å utvikle on demand-løsningen. Selskapet står blant annet bak datagrafikken i den kommende Finding Nemo-filmen (Oppdrag Nemo), men det er i forbindelse med selskapets "Foodfight!"-film, at selskapet delvis har benyttes systemet fra IBM.
- I vårt tilfelle betyr det at vi ville kunne kutte kostnadene med 50 prosent og mer enn halvere tiden, sier Thresholds styreformann, Larry Kasanoff, til Reuters.
Vanlige datagenererte filmer kan ta tre til fire år å lage og koste flere hundre millioner dollar å produsere.