Den svenske teleutstyrsleverandøren Ericsson melder at de oppnådde en omsetning på 52 milliarder svenske kroner i første kvartal. Formelt sett er det en økning på 2 prosent.
Fjorårets omsetningstall omfattet 7,7 milliarder svenske kroner for avhendingen av Sony Ericsson til Sony. Trekker man fra dette beløpet, og korrigerer for valutasvingninger, er omsetningsveksten 7 prosent.
I fjerde kvartal i fjor ble Ericsson forbigått av Huawei i omsetning. Ericsson ser ikke ut til å snu utviklingen med det første.
Formelt sett faller nettoresultatet med 86 prosent, til 1,2 milliarder svenske kroner. Trekker man fra Sony Ericsson-avhendingen framstår nettoresultatet omtrent uendret.
Toppsjef Hans Vestberg viser til solid vekst i Nord-Amerika, og utfordringer i Korea, Kina og Japan. Han håper nå på gjennomslag i de pågående 4G/LTE-prosessene i Russland og Kina.
Vestberg søker også å utvide satsingen innen det han kaller «networked society». Et utslag av dette er oppkjøpet av Microsoft Mediaroom som ble kunngjort 8. april. Mediaroom var Microsofts satsing på internett-tv (IPTV), i form av en plattform for IP-basert videodistribusjon som selges til verdens største operatører av internett-tv. Ifølge Ericsson har Mediaroom en global markedsandel på rundt 25 prosent. Analytikere tror tallet på internett-tv-abonnenter vil vokse til 76 millioner i år og 105 millioner i 2015. Oppkjøpet antas å fullføres i løpet av annet halvår.