Apple er et tveegget sverd for teleoperatørene. Lanseringen av iPhone i 2007 markerte en ny tidsregning.
Makten de før hadde til å stille krav til hvordan mobiltelefonene utformes ble med ett rykket vekk. Telebransjen ga også bort prosenter av omsetningen for å få lov til å tilby Apples mobiltelefon.
Produktet drev opp trafikken, men hindret samtidig operatørene fra å nå igjennom med egne tjenester. Frykten for å bli redusert til rene datarør meldte seg.
Dette er en utfordring som fortsatt preger telebransjen, men nå tar Tele2 bladet fra munnen.
– Det ville vært fantastisk om folk sluttet å kjøpe Apple. Det er svært vanskelig å tjene penger på Apples produkter, fordi de er så vanskelige å samarbeide med, sier toppsjef Mats Granryd i en rapport fra Dagens Industri sitert av det svenske tidsskriftet PC för Alla.
Konsernsjefen i det svenske teleselskapet ønsker derfor at kundene deres heller velger konkurrentenes produkter.
Ifølge Dagens Industri skal Apple lenge ha provosert mange i bransjen. Blant annet påstås det at de krever inngående detaljer om kunder og salg.
– Jeg håper at eplet råtner. Det er fryktelig vanskelig å gjøre forretninger med Apple, sier Tele2s Mats Granryd, ifølge svenske IDG.se.
Det til tross for at iPhone troner øverst på selskapets salgslister, akkurat som for Netcom og Telenor her til lands.
Les også:
- [27.05.2013] Skviser Apple konkurrentene?