ANALYSER

Mer enn halvparten velger smartmobil

Sviktende marked for enklere telefoner.

Kinesiske mobilleverandører som Huawei og ZTE opplevelser kraftig vekst i leveransene av smartmobiler og tar betydelige markedsandeler fra tradisjonelle leverandører som Nokia, Sony, HTC og RIM/BlackBerry.
Kinesiske mobilleverandører som Huawei og ZTE opplevelser kraftig vekst i leveransene av smartmobiler og tar betydelige markedsandeler fra tradisjonelle leverandører som Nokia, Sony, HTC og RIM/BlackBerry. Bilde: Brent Lewin/Bloomberg via Getty Images / All Over Press
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
29. apr. 2013 - 12:55

Tross for at det ble levert 41,6 prosent flere smartmobiler i årets første kvartal enn i det samme kvartalet i fjor, vokser de totale leveransene av mobiltelefoner i perioden bare med fire prosent. Dette forteller tallene i en fersk analyse gjort av IDC.

Dette betyr at leveransene av enklere mobiltelefoner, «feature phones», faller kraftig. Ifølge IDC ble det i første kvartal i år levert flere smartmobiler enn vanlige mobiler til salgskanalen. Det har ikke skjedd tidligere. 51,6 av alle leverte mobiltelefoner i første kvartal var smartmobiler.

Samsung er stadig verdens største leverandør av både smartmobiler og mobiltelefoner generelt. Selskapet både øker leveransene betydelig, ikke minst når det gjelder smartmobiler, og vinner markedsandeler fra flere av konkurrentene.

Den store taperen er ikke overraskende Nokia. Selv om leveransene av selskapets Lumia-modeller stadig øker, faller leveransene av stort sett alt annet. Dermed leverte selskapet 25,1 prosent færre mobiltelefoner i årets første kvartal enn i det tilsvarende kvartalet i 2012. Selskapet leverer ikke nok smartmobiler til å være blant de fem største i dette segmentet.

Prognose over smartmobilleveransene i første kvartal av 2013. <i>Bilde: IDC</i>
Prognose over smartmobilleveransene i første kvartal av 2013. Bilde: IDC

Apple er den tredje største leverandøren av mobiltelefoner, selv om selskapet utelukkende leverer telefoner av den smarte typen. I det totale mobilmarkedet økes selskapets markedsandel med 0,2 prosent. Dette skyldes at veksten på 6,6 prosent er høyere enn veksten i det totale mobilmarkedet. Men i markedet for smartmobiler er 6,6 prosent vekst betydelig bak den generelle veksten i markedet. Dermed faller selskapets markedsandel fra 23,0 prosent til 17,3 prosent, ifølge IDC. Men selskapet beholder andreplassen med god margin.

6,6 prosent er ifølge IDC den laveste veksten Apple har hatt på et år siden tredje kvartal i 2009.

LG er på fjerdeplass totalt og på tredjeplass i smartmobilmarkedet. Selskapets leveranser av smartmobiler har blitt mer enn doblet det siste året, noe som veier opp for mer enn nedgangen i selskapets leveranser av enklere mobiler.

Prognose over mobiltelefonleveransene i første kvartal av 2013. <i>Bilde: IDC</i>
Prognose over mobiltelefonleveransene i første kvartal av 2013. Bilde: IDC

Kraftig vekst i leveransene av smartmobiler opplever også Huawei, som i første kvartal leverte nesten dobbelt så mange smartmobiler som i samme kvartal i fjor. Dette har ført til at selskapet har passert ZTE og inntatt en fjerdeplass i smartmobilmarkedet. Selskapets totale mobilleveranser er likevel ikke store nok til å gi selskapet en plassering blant de fem største mobilleverandørene.

Femteplassen innehas nemlig av ZTE, både i mobilmarkedet generelt og i smartmobilmarkedet. Selskapet leverte nesten 50 prosent flere smartmobiler i første kvartal enn ett år tidligere, men veksten er ikke stor nok til å veie opp for reduksjonen i leveransene av tradisjonelle mobiler. Totalt sett falt selskapets mobilleveranser med 16,5 prosent.

IDC bemerker at leverandører som BlackBerry (RIM), Nokia og HTC det siste året har blitt fortrengt fra topplistene av de kinesiske leverandørene Huawei og ZTE. I tillegg har LG kommet tilbake, etter å ha vært fraværende i flere kvartaler.

IDC understreker at tallene i rapporten er foreløpige. De inkluderer ikke leveranser på vegne av andre varemerker enn leverandørens eget. Tallene representerer ikke salg til sluttbrukere.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.