I 2011 startet Erlend Schei, som til daglig er leder for i FINN innovasjonslab, en innsamlingskampanje som var spesielt rettet mot de av oss som stolthet liker å kalle oss for nerder. Utgangspunktet for innsamlingen, Nerd Aid, var en sultkatastrofe i Afrika. På under en måned, etter et par oppslag i IT-pressen og spredning av budskapet i sosiale medier, samlet Nerd Aid inn mer enn en million kroner på under en måned. Pengene ble gitt til Afrika-avdelingen til Røde Kors.
Nå har Schei dratt i gang en ny versjon av Nerd Aid.
– Denne gangen er formålet Røde Halvmånes arbeid for mer enn seks millioner syrere som er bombet ut av sine hjem, forteller han. Som i forrige runde foregår innsamlingen ved hjelp av Røde Kors' innsamlingsverktøy.
– Selv om verdenssamfunnet ikke helt vet hvordan de kan løse krigshandlingene, så kan ikke vi som sivilister og medmennesker se på lidelsene. Etter en pinsehelg med familiekos er det helt uvirkelig å tenke på kontrasten til livredde syriske mammaer og pappaer og barn som bokstavelig talt løper for livet mellom bombene, sier Schei.
Foreløpig er årets Nerd Aid-innsamling bare i startfasen. Siden den 14. mai har det kommet inn drøyt 65 000 kroner.
– Nerdenorge viste med all tydelighet hvilket engasjement og hvilken kraft som kunne mobiliseres gjennom Nerd Aid i 2011, sier Schei, som tror at suksessen fra forrige gang kan gjentas.
– Får vi med bedrifter, som forrige gang, er det ikke umulig å nå målet om en million til Syria før sommerferien.
Foreløpig er det tilsynelatende bare to bedrifter som har bidratt. I 2011 bidro flere bedrifter med femsifrede beløp.
I 2011 var innsamlingen preget av at mange ga beløp som kanskje ikke gir noen spesiell mening for alle og enhver. Blant annet var det en som pinget www.minaksjon.rodekors.no to ganger og summerte pingtidene han oppnådde. Andre tok utgangspunkt i tallet 42, eksponenter av tallet 2, passelig høye primtall, det gylne snitt, programmeringskoder for Commodore 64 eller 1337.
Dette fortsetter også i år.
– Allerede er det tendenser til svært kreativ beløpsbruk i donasjonene. 17. mai så vi både 1705,- og 1814,-, forteller Schei.
I de sosiale mediene er Nerd Aid etablert med hashtag #nerdaid i Twitter og Instagram, samt med en egen Facebook-side.
– Rent sosiale medier-teknisk er det interessant for en nerd å se at det denne gangen er Facebook som synes å være den klart mest kraftige kanalen for spredning av budskapet, der det for bare halvannet år siden nok var Twitter som var mest utslagsgivende, avslutter Schei. Han har forøvrig skrevet mye om erfaringene fra forrige runde på disse sidene.
Les også:
- [02.09.2011] Nerd Aid når millionen på rekordtid
- [09.08.2011] Erlend Schei har startet «Nerd Aid»