BT (tidligere British Telecom) avslutter sitt 10 år lange partnerskap med Yahoo.
Seks millioner bredbåndskunder som i dag har eposttjenester levert via Yahoo skal flyttes over på ny plattform.
Det skyldes en klagestorm etter at BT-kunder siden februar har opplevd gjentatte hackerangrep. Kontoer skal ha blitt misbrukt til å pumpe ut store mengder spam, ifølge The Telegraph.
Foruten å miste millioner av kunder ved et pennestrøk, skal også deres felles nettportal avvikles. BT-kundenes startside har vært drevet av Yahoo, som nå mister trafikken dette tilbudet har generert.
Vil ha «moderne» løsning
Kundene får beholde epostadressene sine, men skal neste måned migreres over på et nytt tilbud basert på løsninger fra Critical Path.
I en kunngjøring fremhever BT at det nye systemet har innebygget antivirus og antispam-løsninger.
– Nå får kundene de funksjonene de kan forvente fra en moderne e-posttjeneste, sier direktør for privatmarkedet Nick Wong i BT.
Beslutningen fremstår som et tilbakeslag for Yahoo, som under ledelse av Marissa Mayer intenst forsøker å børste støvet av fordums storhet, og gjenreise ryktet som en relevant nettgigant.
Les også:
- [27.05.2013] Yahoo vurderer nytt storkjøp
- [21.05.2013] Derfor kjøper hun Tumblr