Googles datasenter i Hamina, Finland, skal i framtiden indirekte drives med vindkraft. Google har inngått en tiårsavtale med svenske O2 om å kjøpe hele kraftproduksjonen til et kommende vindkraftverk som skal bygges i Maevaara i Nord-Sverige. Avtalen har en varighet på tiår og bidratt til at anlegget nå er fullfinansiert av det tyske forsikringsselskapet Allianz.
Anlegget skal bestå av 24 turbiner med en samlet kapasitet på 72 megawatt.
Ifølge Google er det det integrerte markedet og strømnettsystemet i Norden, Nord Pool, som har gjort opplegget mulig.
– Det gjør det mulig for oss å kjøpe produksjonen ved vindkraftverket i Sverige med en opprinnelsesgaranti og forbruke en tilsvarende mengde med kraft ved vårt datasenter i Finland, heter det i Googles kunngjøring.
– Som et CO2-nøytralt selskap leter vi alltid etter nye måter å øke andelen fornybar energi blant energien vi bruker, sier Urs Hölzle, sjef for teknisk infrastruktur i Google, i en pressemelding.
– Denne langsiktige avtalen, vår fjerde globalt sett, innebærer at vi kan drive vårt finske datasenter med ren elektrisitet og samtidig tilføre ny vindkraftkapasitet til det europeiske elektrisitetsnettet, forteller Hölzle.
Det er ventet at det nye vindkraftverket i Sverige vil stå klart i 2015.
Google har også tidligere investert i fornybar energi. Så sent som i mai kunngjorde selskapet at det investert 12 millioner dollar i et solenergianlegg i Sør-Afrika.
Løgnere
I går arrangerte Google konferansen How green is the Internet?. Der levnet Googles styreformann, Eric Schmidt, liten ære til klimaskeptikerne, som hevder at menneskelig aktivitet ikke bidrar til klimaendringene man observerer.
– Regnestykket forteller at det er noen milliarder mennesker som ønsker vårt CO2-avtrykk. Og vi har ikke råd til å gjøre det CO2-avtrykket til en global ting. Men det virkelige problemet er faktaproblemet, sa Schmidt ifølge The Verge.
– Ved Google, faktasjekker folk det som de blir fortalt, spesielt dersom det ikke høres helt riktig ut. Hva om diskusjonene om klimaendringer foregikk på den måten?, spurte Schmidt, ifølge The Register.
– Mediene blir forvirret fordi de ikke tror på fakta, og PR-folkene blir forvirret fordi de ikke tror på innovasjon, sa Schmidt.
– Men de reelle effektene av klimaendringer kan ikke ignoreres i all framtid. Tørsten etter informasjon vil til syvende og sist være løsningen på problemene vi snakker om her. Du kan holde tilbake informasjon, men du kan ikke hindre at den spres. Du kan lyve om effektene av klimaendringer, men med tiden vil du bare bli ansett som en løgner, sa Schmidt.
Les også:
- [18.10.2012] Åpner dørene til Googles datasentre
- [12.09.2011] Google åpnet datasentral i Finland