8. juli er definitivt siste dag søketjenesten AltaVista vil være tilgjengelig, nær 18 år etter at den ble lansert og tok nettet med storm.
Det er portalaktøren Yahoo som velger å trekke pluggen for tjenesten som de overtok i 2003.
AltaVista så dagens lys den 15. desember 1995. Den var utviklet av forskningsteamene til Digital Equipment og Western Research Laboratory, som ville lage en tjeneste for enklere å finne informasjon på den da stadig voksende webben. En av årsakene til at den tok luven av alle konkurrentene var at den indekserte langt flere nettsider enn det som var vanlig.
Ifølge industribloggen SearchEngineLand.com, som har publisert «minneord» til den nå snart avdøde tjenesten, kunne AltaVista indeksere 20 millioner nettsider.
I dag er dette ingenting, men da AltaVista ble lansert var søketjenester med 2 millioner indekserte oppføringer ansett som stort...
Dette førte til at populariteten vokste kraftig. AltaVista ble den store aktøren i søkemarkedet, der alle gikk for å finne noe. Parallellene til Google er mange, i alle fall om man ser på Googles tidlige periode.
Begge var soleklare markedsledere og sanket enorme mengder trafikk. Men mens Google var eid av visjonære gründere så var AltaVista et sideprosjekt for et IT-selskap som ble slukt av et annet.
I 1998 kjøpte Compaq Altavistas eiere Digital. For Altavista kom det først noe positivt ut av det. De nye eierne sørget for at tjenesten fikk en skikkelig URL (fra www.altavista.digital.com til altavista.com).
Men de solgte søketjenesten kjapt videre til investeringsselskapet CMGI. Dette førte til strategiendring, som blant annet innebar at Altavista ble en portal som skulle ha en rekke tjenester på siden – ikke bare søkefeltet. Dette var i 1999, ett år etter Google ble lansert. Siden den gangen gikk det nedenom med både AltaVista og nettøkonomien.
Dotcom-revolusjonen ble en nedtur av historiske dimensjoner. I januar 2001 ble en planlagt børsnotering kansellert og erstattet med omfattende kuttrunder. Annonseinntektene, som fra før var beskjedne, tørket opp og investorene mistet troen. I 2003 ble tjenesten solgt til Overture. Som en del av handelen kjøpte faktisk norske Fast Search & Transfer (som siden ble solgt til Microsoft) deler av AltaVista-teknologien i omtrent samme tidsrom.
Yahoo tok så over senere samme år etter at de kjøpte Overture. Kort tid etter annonserte Microsoft at de skulle pløye store midler inn i sin egen søketjeneste – som siden fikk navn Bing. Yahoo erstattet også den bakenforliggende søketjenesten til AltaVista med sin egen i 2010.
Google vant kampen om søkemarkedet ved årtusenskiftet. De satset bare på søk, og holdt seg langt unna portaltjenester som AltaVista satset tungt på. Men det er verd å få med seg at norske Fast faktisk var en stor aktør i dette markedet rundt årtusenskiftet, bare sjekk denne saken fra digi.no sitt arkiv.
Endestasjonen for Altavista blir dermed historiens skraphaug neste mandag. Det ble kunngjort i en enkel bloggpost hvor Yahoo gjør rede for en rekke tjenester de vil kutte før sommeren virkelig sitter i.
– Tidligere i år annonserte vi vårt pågående arbeid til å skjerpe fokuset og levere opplevelser som beriker ditt daglige liv. Som en del av dette stenger vi i dag ned noen produkter, slik at vi kan fortsette å fokusere på å lage nydelige produkter som er essensielle til din hverdag, skriver Yahoo i lite sentimentale ordelag.
Sjekk gjerne ut vårt arkiv for å finne nyhetsartikler fra den gangen AltaVista var kongen på haugen. Ett bra sted å begynne kan være her: Bedre søk med AltaVista En grundig gjennomgang av søketjensten fra 1998.
Les også:
- [17.06.2003] Fast kjøper Altavistas søkesystemer
- [11.11.2002] Google gjør stort hopp forbi Fast
- [30.06.1999] AltaVista solgt etter stor-oppgradering
- [20.02.1998] Bedre søk med AltaVista