Invitasjonen vakte en viss oppsikt da den ble sendt ut i april og gjengitt på åpne uavhengige nettsider for spesielt interesserte. Microsofts "Windows Product Team" skrev at de var ute etter folk med "mer enn gjennomsnittlige tekniske ferdigheter" til å installere og bruke en tidlig utgave av en kommende tjeneste kalt "PC Satisfaction", på en Windows XP-PC hjemme eller i en mindre bedrift. Forsøket faller under et kundeforskningsprogram kalt "Real People, Real Data".
– Formålet med forsøket er å se hvor mye mer tilfredse Windows-kunder blir når de føler at de kan stole på sikkerheten rundt PC-en, sine data og sine personopplysninger, het det videre i innbydelsen.
Etter hvert dukket det opp skjermbilder som viste at testpakken besto av blant annet antivirus og en personlig brannmur.
Microsoft har overfor flere medier, blant dem Wall Street Journal og Business Week, bekreftet at forsøket pågår fortsatt. Selskapet insisterer på at det som testes, ikke er spesifikke produkter, men brukernes holdninger til dem. Det brukes applikasjoner fra forholdsvis ukjente leverandører, blant annet Command antivirus fra Authentium og en personlig brannmur fra Tiny Software. Antivirusteknologien som Microsoft kjøpte fra rumenske GeCAD Software i juni, er ikke med på forsøket. Det er heller ikke brannmuren som er innebygget i Windows XP, som er langt mindre avansert enn den til Tiny. Forsøk med sikkerhetskopiering er også en oppgave for betatesterne.
Les også:
- [17.12.2004] Microsoft skal tette Windows selv
- [29.09.2003] Europa elsker dedikerte sikkerhetsservere
- [26.09.2003] Microsoft-kritiker ble sparket
- [25.09.2003] Krever offentlige inngrep mot Microsofts "elendige" sikkerhet
- [22.08.2003] Ny sikkerhetssuite for bedrifter
- [21.08.2003] Larvik har sikkerhetssertifisert sine IT-systemer
- [19.08.2003] Vurderer tvungen automatisk oppdatering av Windows
- [17.06.2003] Norman venter Microsoft-avklaring over sommeren
- [11.06.2003] Microsoft kjøper antivirus fra Romania
Pepper fra amerikanske myndigheter og EU-kommisjonens sterke advarsler mot bunting gjør det lite sannsynlig at Microsoft vil gjøre antivirus og brannmur til gratisapplikasjoner under Windows. (Se for eksempel forrige ukes artikkel EU mener Microsoft fortsetter å bryte monopollov.) Forsøket beskrives som en utprøving av web-tjenester, og man kan følgelig anta at Microsoft heller kan tenke seg å markedsføre sikkerhet som en abonnementspakke, gjerne i samarbeid med utvalgte partnere. Det man er ute etter nå, heller enn spesifikke produkter, er å finne fram til hvordan sikkerhet kan kombineres med brukervennlighet og eventuelt også hensiktsmessige betalingsordninger.
Uansett vil en Microsoft-regissert sikkerhetspakke konkurrere med integrerte pakker på markedet fra aktører som Symantec, Network Associates og norske Norman. Network Associates ser på Microsofts sikkerhetsengasjement som positivt, fordi den vil gjøre markedet større. Både Network Associates og Symantec er i dag Microsoft-partnere, Microsoft bruker sågar McAfee fra Network Associates til å virusskanne Hotmail-tjenesten.