ANALYSER

Apple og Samsung taper fart

Holder ikke lenger følge med veksten i smartmobilmarkedet.

Samsung og Apple har fortsatt et stort forsprang til konkurrentene i smartmobilmarkedet, men det meste av veksten skjer nå hos de mindre konkurrentene.
Samsung og Apple har fortsatt et stort forsprang til konkurrentene i smartmobilmarkedet, men det meste av veksten skjer nå hos de mindre konkurrentene.
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
30. juli 2013 - 07:22

Når man allerede ligger i tet, er det ofte vanskelig å øke farten ytterligere. Dette illustrerer også bildet smartmobilmarkedet. Samsungs smartmobilsalg har vokst kraftig de siste årene, men nå viser tall fra IDC at veksten på ingen måte går like raskt lenger. Selskapet taper markedsandeler fordi veksten er lavere enn den totale veksten i markedet som var på 52,3 prosent fra andre kvartal i 2012 til samme kvartal i år. Likevel leverte Samsung i forrige kvartal flere smartmobiler enn selskapets fire største konkurrenter leverte til sammen.

Heller ikke Apples smartmobilsalg vokser særlig raskt for tiden, selv om etterspørselen etter smartmobiler aldri har vært større. Salget lider av at Apple ikke har kommet med noen ny iPhone-modell på tre kvartaler. Selskapet greide likevel å selge mer enn 30 millioner smartmobiler i forrige kvartal, 20 prosent flere enn i samme periode i fjor. Men dette skjer på et tidspunkt hvor veksten i markedet har vært den høyeste på mer enn et år.

På de tre neste plassene kommer LG, Lenovo og ZTE. Alle har greid å utnytte veksten i smartmobilmarkedet godt. Ikke minst gjelder dette de to førstnevnte, som har mer enn doblet salget siden andre kvartal i fjor. I samme periode har alle de tre selskapet mer enn doblet sine markedsandeler, fire 4-5 prosent til 10-12 prosent.

I samlekategorien «Others», hvor man finner gamle kjemper som Nokia, Motorola, Sony, HTC og BlackBerry, oppleves det samlet sett en vekst på over 60 prosent, noe som er bedre enn den generelle veksten i markedet. Men hvordan veksten er fordelt mellom selskapene, sies det ingenting om i pressemeldingen fra IDC.

– Markedsmuligheter finnes på alle nivåer, også det høyeste, mener Ramon Llamas, forskningssjef ved IDCs Mobile Phone-gruppe, i pressemeldingen.

 <i>Bilde: IDC</i>
Bilde: IDC

– Mens Samsung og Apple står får en betydelig andel av det totale markedet, var de ikke de eneste leverandørene som var aktive på det høyeste nivået av markedet. Nylige introduksjoner av enheter og kommende lanseringer signaliserer at flere leverandører retter seg mot dette området.

– Den motsatte enden av spekteret er minst like interessant. Smartmobiler med lavere pris fortsetter å vinne fart, men det sentrale for leverandørene vil være å holde prisene lave samtidig som at de tilbyr mer «premium» enheter og tjenester, sier Llamas, som virker sikker på at billigere smartmobiler snart vil leveres med blant annet så store skjermer som det som i dag bare leveres med relativt dyre enheter.

IDC opplyser ikke noe om markedsandelen til de ulike smartmobilplattformene i denne omgang.

Også det totale mobilmarkedet har vokst det siste kvartalet med 6,0 prosent sammenlignet med andre kvartal i fjor.

 <i>Bilde: IDC</i>
Bilde: IDC

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.