ANALYSER

Apple mister grepet

Ville tilstander i nettbrett-markedet.

Apple Mini ble lansert for å demme opp for konkurrentene og stille markedets behov for små nettbrett. Men Apple er uansett i ferd med å miste sitt helt dominerende grep om markedet.
Apple Mini ble lansert for å demme opp for konkurrentene og stille markedets behov for små nettbrett. Men Apple er uansett i ferd med å miste sitt helt dominerende grep om markedet. Bilde: Kiyoshi Ota/Bloomberg/Getty Images/All Over Press
2. aug. 2013 - 08:21

Over 34 millioner nettbrett ble sendt ut til kundene i årets andre kvartal, mener analysebyrået Canalys. Det representerer en vekst på 43 prosent fra i fjor. Regner man et nettbrett som en PC, noe nettopp Canalys gjør, betyr det at nær hver tredje PC solgt i kvartalet var et nettbrett.

Det er fremdeles Apple som har «full kontroll» på markedet, men det er ingen tvil å finne i tallene til Canalys om at dette grepet nå er i ferd med å glippe. Fra andre kvartal i fjor til i år har markedsandelen gått fra 71,2 prosent til 42,7 prosent. Faktisk selger Apple 14 prosent færre nettbrett i perioden, noe selskapets egne tall også viser.

Det er Samsung som er den store vekstvinneren, fremgår det av statistikken fra analyseselskapet. De hadde en vekst på formidable 294 prosent fra i fjor til i år. Det gir selskapet en markedsandel på 21,6 prosent, opp fra en andel på 7,8 prosent i fjor. Amazons brett innehar en knepen tredje-plass, med Lenovo og Acer hakk i hel.

Tallene fra Canalys viser med tydelighet at Apple får aggressiv konkurranse i nettbrett-markedet. <i>Bilde: Canalys</i>
Tallene fra Canalys viser med tydelighet at Apple får aggressiv konkurranse i nettbrett-markedet. Bilde: Canalys

En åpenbar årsak til at Apple stagnerer er at de ikke har levert noen nye produkter i denne formfaktoren på en god stund. Men Canalys advarer mot å overdrive effekten av nye nettbrett-lanseringer fra Apple.

– Når Apple bestemmer seg for å pusse opp sin iPad-linje så vil de ikke oppleve den samme «buzzen» som tidligere lanseringer. Nettbrett er nå «mainstream» produkter og maskinvare-innovasjon er tilsvarende utfordrende. Med merkevare-nettbrett med Android for 150 dollar har PC-markedet aldri vært så bra for forbrukerne, som stemmer med lommeboken, sier analytiker James Wang i en kommentar.

Nettbrettene blir også mindre og mindre, noe som gjør at marginene går samme vei. Nær 70 prosent av nettbrettene som ble solgt i andre kvartal hadde en skjermstørrelse under ni tommer. Dessuten er markedet svært vanskelig å bedømme. Spør bare Microsoft, som nå brenner inne med et stort usolgt lager av Surface RT-brett. De som lager for mange brett risikerer å brenne inne, noe som vil føre til ytterligere prispress.

Dette er en utfordring som i mindre grad vil gå ut over Apple. Selv om de mister grepet i antall enheter, så er deres iPad-økosystem det klart mest lønnsomme, noe Canalys mener de vil være i flere år fremover.

Det kan også neves at markedet er delt trygt mellom iOS og Android med en markedsandel på henholdsvis 42,3 prosent og 53 prosent. Resten, inkludert Windows 8, har en andel på under 5 prosent.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.