Spillet Fun Run, som du kan få gratis til iOS og Android, har blitt en stor suksess. Denne uken rundet spillet 30 millioner nedlastinger og 10 millioner aktive spillere, som til sammen har sørget for 1,5 milliarder spillsesjoner.
Bak spillet er det en gjeng studenter fra NTNU i Trondheim som har dannet spillstudioet Dirtybit. Selskapet er per i dag bare etablert som et DA, delt ansvar og må således ikke levere regnskap. Men siden etableringen i 2011 har spillet Fun Run vært en slager på den internasjonale spillscenen som har vokst frem på mobile enheter. RETTELSE: Selskapet ble omdannet til et AS tidligere i år. For opplysninger om selskapet i offentlige registre les her.
Fun Run er ett av de første suksessfulle sanntids-multiplayer spillene i markedet og ble raskt etter lanseringen i september i fjor en suksess på i Apples App Store i USA og flere andre markeder.
Nå planlegger Dirtybit et nytt spill, som etter planen skal være tilgjengelig i markedet i løpet av høsten.
Da spillmarkedet til smarttelefoner var i sin barndom dukket det stadig opp suksesser som tok markedet med storm, og noen ble værende. Et godt eksempel er finske Rovio, som har opplevd en eventyrlig suksess med sine Angry Birds-spill. Bare i 2012 dro dette selskapet inn imponerende 574 millioner kroner på sine spill.
Hvor mye spillet har kastet av seg, vites ikke. Det lyktes ikke digi.no å få kontakt med noen av gründerne i selskapet torsdag formiddag. Men til Adresseavisa i vinter uttalte en av gründerne, Erlend Børslid Haugsdal, at teamet i starten håpet å tjene 3.000 kroner hver i måneden.
– Vi er langt forbi det, men spillmarkedet er flyktig, så det vil jo etter hvert gå nedover, sa Børslid Haugsdal til avisen den gangen. Da hadde de 14 millioner nedlastinger. Nå er dette mer enn doblet på rundt et halvt år.
Spillet er gratis, men det er mulig å kjøpe utstyr til karakteren i spillet. Det er også reklame, men trykket skal være langt mindre enn i mange andre gratisspill.
– Vi vil ikke ødelegge spillopplevelsen for brukerne, så vi nøyer oss med en fullskjermreklame hver tiende time, sa Børslid til avisen.
Les også:
- [29.08.2014] Millionsuksess for norsk mobilspill
- [04.04.2013] Håver inn på Angry Birds