BEDRIFTSTEKNOLOGI

Xerox skal løse skanner-problem

Lover programvareoppdatering.

Det er denne innstillingen for komprimering, Normal Quality, som kan føre til utskifting av tegn. Dette valget skal nå fjernes fra Xerox-enhetene.
Det er denne innstillingen for komprimering, Normal Quality, som kan føre til utskifting av tegn. Dette valget skal nå fjernes fra Xerox-enhetene. Bilde: David Kriesel (CC BY-NC-SA 2.0)
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
9. aug. 2013 - 08:27

Xerox skal gi ut en programvareoppdatering til de av selskapets skanner- og kopimaskiner som er berørt av problemet med at enkelte tegn i dokumenter blir skiftet ut med andre tegn i skannede kopier.

I et blogginnlegg skriver Rick Dastin, president for Xerox' Office and Solutions Business Group, at selskapet er i ferd med å utvikle en programvarepatch som kan fjerninstalleres på hver enhet. Oppdateringen vil deaktivere modusen med den høyeste komprimeringen, noe som skal eliminere muligheten for slik tegnutskifting. Oppdateringen skal gjøres tilgjengelig i løpet av noen uker.

Det var tyske David Kriesel som tidligere i august oppdaget en slik utskifting av sifre i blant annet en bygningsplan han hadde kopiert. Xerox' supportavdeling skal ikke ha funnet noen forklaring på dette. Derfor ble Kriesel først klar over årsaken, egenskapene til gitt komprimeringsalgoritmen, etter å ha skrevet om saken.

I ettertid har det vist seg at det hele er omtalt i håndboken (side 107) til de berørte enhetene. Men hvem leser vel den?

I blogginnlegget lenker Dastin også til en guide som forteller hvordan man resetter innstillingene for komprimering til et nivå hvor tegnutskifting ikke oppstår. Komprimeringsnivået hvor tegnutskiftingen kan oppstå, er ikke standardinnstillingen.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.