Gartner kom i går med selskapets presentasjon av markedet for mobiltelefoner i andre kvartal av 2013. I motsetning til IDC, som studerer de ulike aktørenes leveranser av mobiltelefoner, konsentrerer Gartner seg om faktiske salg. Leveransetallene forteller ofte mest om forventet etterspørsel, mens salgstallene sier noe om den faktiske etterspørselen. Derfor er det et visst sprik mellom mobiltallene til de to analyseselskapene.
Det at salget av smarte mobiler nå passerer de mindre smarte mobilene, skyldes ikke bare 46,5 prosent vekst i salget av smartmobiler det siste året, men 21 prosent nedgang i salget av de enklere mobilene. Totalt ble det solgt 435 millioner mobiltelefoner i forrige kvartal, noe som er 3,6 prosent flere enn i samme periode i fjor. Av disse var 225 millioner smartmobiler.
Selv om tallene spriker noe, er IDC og Gartner i alle fall enige i rangeringen av de største smartmobilleverandørene. Samsung er fortsatt på topp, fulgt av Apple. LG, Lenovo og ZTE kniver om de tre neste plassene, men blant disse tre er det særlig Lenovo og LG som greier å vinne nye markedsandeler.
På plattformsiden er det Android som øker markedsandelene mest, med 14,8 prosentpoeng. Dette gjøres på bekostning av alle andre plattformer, med unntak av Windows Phone, som har økt markedsandelen fra 2,6 til 3,3 prosent det siste året. Apples iOS er plattformen som i størst grad taper markedsandeler, med en nedgang på 4,6 prosentpoeng. Selv om iOS-salget har økt det siste året, er veksten på ingen måte like stor som den totale veksten i smartmobilmarkedet.
Ser man på det totale mobiltelefonmarkedet, har det ikke skjedd noen store endringer i rangeringen av leverandørene. Samsung styrker sin posisjon på toppen med ytterligere markedsandeler. Ingen taper markedsandeler raskere enn Nokia, men selskapet leverer likevel nesten dobbelt så mange mobiltelefoner som Apple på tredje plass. Nedover på listen er det bare enkelte rokeringer siden andre kvartal i fjor.
Om Samsung skriver Gartner at det i framtiden vil være viktig for selskapet å drive mer innovasjon i markedet for modellen som er noe billigere og enklere enn de aller dyreste og mest avanserte. Gartner mener at selskapet i dag bruker det meste av kreftene på toppmodellene, mens etterspørselen etter mellomklasse-modellene vokser langt raskere.
Nokias talls er ifølge Gartner preget av nedgangen i salget av vanlige mobiler og av tøff konkurranse i smartmobilmarkedet. Salget av selskapet Lumia-mobiler er likevel økende fordi selskapet har utvidet produktporteføljen, slik at man kan kjøpe Lumia-modeller på flere ulike prisnivåer enn tidligere. Gartner tror denne trenden vil fortsette også i det inneværende halvåret.
Apples salg vokser, men ifølge Gartner har gjennomsnittsprisen på de solgte enhetene falt betydelig og er nå den laveste siden iPhone kom på markedet. Dette skyldes særlig godt salg av iPhone 4.
– Mens Apples gjennomsnittlige utsalgspris demonstrerer behovet for en ny flaggskipmodell, er det risikofylt for Apple å introdusere en ny og billigere modell i tillegg, sier Gartner-analytikeren Anshul Gupta i en pressemelding. Han mener at en ny og billigere iPhone har mye større potensial for kannibalisering enn det iPhone 4 har i dag, selv om prisen på de to kanskje blir omtrent den samme. Forskjellen er at en ny lavprisvariant av iPhone vil være et nytt produkt som vil bli markedsført langt mer aktivt enn det iPhone 4 blir i dag.
Lenovo er den av de internasjonalt kjente mobilleverandørene som vokser raskest for tiden. Selskapet økte salget av mobiltelefoner med 60,6 prosent det siste året, mens veksten i salget av selskapets smartmobiler var på 144 prosent. Men selskapets vekst skjer foreløpig nesten utelukkende i hjemmemarkedet. Ifølge Gartner ble mer enn 95 prosent av Lenovo-mobilene solgt i Kina i andre kvartal i år.
Les også:
- [08.08.2013] Størst vekst for Windows Phone
- [30.07.2013] Apple og Samsung taper fart
- [27.06.2013] Færre kjøper mobiltelefon i Vest-Europa
- [14.08.2012] Android-salget øker kraftig
- [08.08.2012] HTC skvises ut