Opera offentliggjorde i morges sine tall for andre kvartal. Både omsetning og overskudd er større enn noen gang. Tallene bekrefter at Opera har lykkes i å gå over til en forretningsmodell i tråd med tiden: Alt som har med mobil øker kraftig, mens inntektene fra pc faller.
Sammenliknet med andre kvartal i fjor øker omsetningen med 40 prosent til 73,1 millioner dollar. Ser man bort fra restruktureringskostnader øker driftsutgiftene (EBIT) i omtrent samme takt. I fjor brukte Opera 4,3 millioner dollar til restrukturering, i år er posten null. Det gir en kolossal bedring i driftsresultat, fra 6,7 millioner dollar til 15,2 millioner. Nettoresultatet før skatt er mer enn tredoblet, fra 3,7 millioner dollar til 11,8 millioner.
Den største inntektsposten til Opera er mobilannonsering, der selskapet har bygget opp et eget nettverk. Omsetningen er 27,9 millioner dollar, mer enn dobbelt så mye som for et år siden. Det tilsvarer 38 prosent av Operas samlede omsetning.
Avtaler med mobiloperatører tilfører inntekter på 15,9 millioner dollar, 53 prosent mer enn for et år siden.
Forbrukerinitiert bruk av nettleseren på pc var lenge Operas største inntektskilde. Nå bidrar det med en omsetning på 14,2 millioner dollar, 10 prosent ned fra i fjor, og tilsvarende 19 prosent av den totale omsetningen.
Forbrukerinitiert bruk av nettleseren på mobil gir en omsetning på 11,8 millioner dollar, det er en økning på 248 prosent fra i fjor.
Bruk av nettleseren i tv-bokser og andre dedikerte enheter står for inntekter på 2,8 millioner dollar, det er en økning på 62 prosent fra i fjor.
Selskapet mener utsiktene framover er gode. Omsetningsprognosen for hele året 2013 er oppjustert fra 280–295 millioner dollar til 290–298 millioner dollar. EBIT oppjusteres fra 52–62 millioner dollar til 58–64 millioner dollar.
I en kommentar sier Markus Bjerke i Arctic Securities at de underliggende tallene i Operas kvartalsregnskap er enda sterkere enn hovedtallene skulle tilsi. Han anbefaler sterkt å kjøpe aksjen.