KARRIERE

Google etablerer tjenesteformidling

Tjen penger på å tilby andre hjelp via videosamtaler.

Matlaging er blant områdene hvor man trolig vil kunne få hjelp og tips fra andre via Google Helpouts.
Matlaging er blant områdene hvor man trolig vil kunne få hjelp og tips fra andre via Google Helpouts. Bilde: Google
22. aug. 2013 - 07:08

Google har denne uken, tilsynelatende helt uten noen form for kunngjøring, åpnet for begrenset testing av en ny tjeneste, som skal formidle kontakt mellom tilbydere og forbrukere av hjelp.

Tjenesten kalles for Helpouts og bygger på Google+ og videosamtaletjenesten Hangouts. Her kan brukere med kunnskaper på nyttige områder kunne bistå bruker med behov for bistand innen de samme områdene. Dette kan skje gratis eller mot betaling. Google skal ta seg av betalingsformidlingen, mot en transaksjonsavgift på 20 prosent. Tjenestene kan betales med kreditt- eller betalingskort, eller Google Wallet.

TechCrunch omtalte Helpouts allerede i juli i år, før på noen måte ble gjort tilgjengelig. I artikkelen vises det bilder av hvordan tjenesten angivelig skal se ut.

En foreløpig oversikt over tjenesteområdene Google venter at vil bli tilbudt, inkluderer hjem og hage, datamaskiner og elektronikk, helse og rådgivning, ernæring og mosjon, mote og skjønnhet, kunst og musikk, i tillegg til matlaging og utdanning.

 <i>Bilde: Google</i>
Bilde: Google

Helpouts har altså ikke åpnet skikkelig ennå, men består foreløpig av en velkomstside og en del informasjon rundt hva tjenesten vil dreie seg om. I første omgang søker Google personer som ønsker å tilby sine kunnskaper til andre, mot betaling. På velkomstsiden kan man be om å bli invitert.

Betingelsene for Helpouts ser også ut til å være klare.

Det kreves at de som tilbyr hjelp, må være over 18 år. Aldersgrensen for å motta hjelp er den samme som for Google+, 13 år.

Sammen med hjelpen som tilbys, følger det også en «100 prosent fornøyd eller pengene tilbake»-garanti. Denne forutsett dog at man godtar at samtalen tas opp, slik at Google har et grunnlag for å behandle klagen i ettertid. Den som ber om tjenesten, kan bestemme om det skal gjøres opptak av samtalen. Kunden kan velge å starte opptaket midt i samtalen, dersom det plutselig blir behov for dette.

Dersom begge parter er enige om det, kan opptaket av videosamtalen gjøres tilgjengelig for begge parter. Dette kan være nyttig dersom det for eksempel er detaljer man i ettertid ikke husker.

Google vil også bruke opptakene til kvalitetssikring av tjenesten. Dette gjelder dog ikke opptak av samtaler innen kategorien helse og rådgivning, hvor det som diskuteres i større grad enn ellers vil kunne være fortrolig informasjon.

Ifølge TechCrunch vil personer som tilbyr tjenester innen helsekategorien blir klarert av selskapet HireRight før de får tilby slike tjenester i Google Helpouts.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.