ANALYSER

– PC-markedet kommer aldri tilbake

Nye prognoser spår kraftig nedtur.

Nettbrett og smarttelefoner kveler etterspørselen etter den tradisjonelle PC-en, også i fremvoksende økonomier. På bildet viser Samsung frem noen av sine Windows-baserte produkter.
Nettbrett og smarttelefoner kveler etterspørselen etter den tradisjonelle PC-en, også i fremvoksende økonomier. På bildet viser Samsung frem noen av sine Windows-baserte produkter. Bilde: Per Elvland
30. aug. 2013 - 08:55

Salget av PC-er faller kraftig og det vil bare fortsette, forventer IDC som er ute med ferske spådommer. Analyseselskapet forventer et fall på 9,7 prosent i 2013 og spår dermed at den største nedgangen noen sinne for dette markedet vil fortsette.

Også neste år forventer selskapet at markedet vil falle, mens det ventes en moderat vekst (under 10 prosent) i 2015. Men de som venter på en vending i dette markedet, tar feil. I analysen skriver IDC at markedet aldri vil komme tilbake til volumene som ble observert i 2011.

Det skal ikke mye fantasi eller analytisk kapasitet til å forstå at det er smartmobiler og nettbrett som har kvelt etterspørselen etter tradisjonelle PC-er.

Men årsaken til at IDC nedjusterer sine prognoser ytterligere er at utviklingsmarkedene, emerging markets, ikke holder oppe etterspørselen.

Det er i disse markedene aktører som HP, Lenovo og Dell har opplevd vekst de siste årene, noe som har reddet markedet fra en kraftigere nedtur. Men denne veksten kan ikke markedet regne med lengre, ifølge IDC. Faktisk venter de et større fall i disse markedene enn i de modne som USA og Vest-Europa.

– Ledende i denne trenden er de reviderte forventingene for Kina, som indikerer en tosifret nedgang i leveranser for 2013, skriver IDC som utdyper at salgskanalene melder om et høyt nivå på PC-lagrene og økende etterspørsel etter smarttelefoner og nettbrett. Faktisk ventes USA å bli det markedet som faller minst i 2013.

iCharts

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.