Begge mobiloperatørene Telenor Mobil og NetCom forteller at tallet på MMS-meldinger har økt voldsomt i sommermånedene.
NetCom forteller om 200.000 meldinger i juni, 500.000 i juli og forventet 750.000 i august.
– Det har ført til press på systemet som har gjort at vi ikke alltid har vært tilfreds med kvaliteten, heter det i en pressemelding. – Frem til 1. november vil vi derfor kvalitetssikre MMS-tjenestene ytterligere.
Opprinnelig hadde NetCom satt prisen per MMS-melding til fem kroner. Nå er dette endret til 2,50 kroner, i praksis gjeldende fra 1. november når gratisperioden opphører.
Også Telenor har opplevd en voldsom økning i MMS-meldinger siden forsendelsen ble gratis 1. juni: 160.000 i mai ble til 550.000 i juni og 1,35 millioner i juli. Økningen har fortsatt i august, med de samme negative følgene som for NetCom.
– Økningen i antall meldinger ført til noe teknisk ustabilitet i tjenesten. Forlengelsen av gratisperioden vil derfor også bli brukt til å kvalitetssikre den tekniske plattformen, heter det i en pressemelding.
Administrerende direktør Ingvild Myhre i Telenor Mobil sier at MMS-bruken i Norge er i dag større enn i alle andre europeiske land.
Telenor Mobil opplyser at de også vil sette ned prisene per melding til 2,50 kroner fra 1. november.