KOMMENTAR: Nokias mobilvirksomhet ble mandag solgt til Microsoft for 44 milliarder kroner, noe som fikk aksjonærene i det gjenværende selskapet til å juble. I Helsinki har de all grunn til å ta frem den gjeveste vodkaen i dag: Slik Nokia har utviklet seg de siste årene var dette det beste som kunne skje. At kursen på aksjene steg kraftig tirsdag morgen viser at feiringen er i gang.
Mye tyder på at Microsoft ikke hadde noe valg. De måtte kjøpe mobil-enheten. Den gamle finske giganten hadde ikke klart å holde trykket oppe i veldig lang tid. Historien om ekteskapet som i dag ble inngått er ikke en romantisk historie. Det er heller et hjerteskjærende tvangsekteskap presset frem av dårlige valg.
Først kan vi ta Nokia. De klarte ikke tilpasse seg det markedet som ble åpnet opp av Apple gjennom iPhone – og som ekspanderte kraftig takket være Googles Android. De visste at de var Guden i mobilverdenen og de trøstet seg med sine fantastiske resultater. De hadde ingen tro på Google og Apple. Det ble selskapets endelikt. Kundene strømmet vekk fra Nokia. Deres svar ble å gifte seg med Microsoft – og droppe sin egen teknologi.
Microsoft opplevde dette fra en annen vinkel. De siste årene har de sett PC-markedet, som de lever fett på, bli revet i filler fra nettopp Google og Apple. Deres svar var Windows 8 og Windows Phone. Det kom lovlig sent: Android og iOS har et hav av forsprang. Årsaken til at Microsoft brukte så lang tid på å komme i gang var den samme som Nokias: De var Guder i sitt marked. Hvordan skulle små aktører som Google og Apple kunne true dem?
Det er to tidligere vinnere som har blitt tapere. Spørsmålet nå er om to tapere sammen kan bli vinnere. Jeg tror svaret på det spørsmålet er nei.
Les også min kollega Marius Jørgenruds kommentar «Et planlagt drap på Nokia»
Man skal ikke undervurdere Microsoft. Det er et enormt selskap, som tjener svært gode penger på å lage etterspurt og god teknologi. Nokia-kjøpet gjør ikke store innhugg i selskapets kontantbeholdning. De hadde 77 milliarder dollar i kontanter og tilsvarende per 30. juni 2013.
Men innen smarttelefoner har Windows ikke klart å få fotfeste. 80 prosent av Windows Phone-baserte telefoner lages av Nokia. Deres egen satsning på Surface har ikke vært en suksess – faktisk en hylende fiasko som har kostet mye penger. På salgsstatistikken er de knapt synlige. Hvordan skal de klare å komme seg opp i en lønnsom størrelse?
En nøkkel til dette er økosystem. Android og iOS er i dag dominerende. Selv om førstnevnte økosystem er klart størst, så er Apples mer lønnsomt. Utviklere og kunder trekkes til dette miljøet fordi det er her appene «alle må ha» levere og utvikles.
Oppstartselskaper og etablerte tjenestetilbydere satser først på disse når de skal utvikle noe – om de har tid, ressurser og ork kan Windows prioriteres. Enn så lenge, med den labre utbredelsen, vil dette være et enkelt valg. Økosystemets betydning kan ikke undervurderes. Det har både Nokia og Microsoft gjort.
Dette er en kjip «høna og egget» problematikk fordi brukerne vil trekkes mot det mest frodige økosystemet. Dette blir ikke løst ved at Microsoft betaler for kontrollen over Nokias mobiltelefoner og patentportefølje.
Min teori er at Microsoft følte seg tvunget til å gjøre som de gjorde. De kunne ikke se «moren» til 80 prosent av deres mobilbarn falle lengre og lengre ned i en finansiell hengemyr. Presset mot Elop for å snu selskapet til en lønnsom operasjon kunne ikke fortsette. Et opprør fra de finske aksjonærene kunne fått alvorlige konsekvenser for hele økosystemet som Microsoft prøver å bygge opp.
Microsoft vil være en aktør i smarttelefon-markedet og de vil bruke sine meget store muskler for å kravle seg til en plass. Denne trenger faktisk ikke være lønnsom på noen år – de har mer enn nok finansielle muskler til å bygge langsiktig og sakte.
Men de er helt avhengig av å lage produkter og tjenester som markedet ikke visste de ville ha – men som de vil bli helt avhengig av. Denne form for innovativ kultur har ikke vært fremtredende, verken hos Nokia eller Microsoft, de siste årene. Når ble du sist «blåst i bakken» over et Microsoft-produkt?
Det er Microsoft evne til å skape et godt økosystem – hvor alle tjener på alle – som er nøkkelen til suksess.
Les også:
- [24.01.2014] Til forsvar for Stephen Elop
- [04.09.2013] Microsoft kjøper mye av Nokia
- [03.09.2013] Et planlagt drap på Nokia
- [03.09.2013] Nokia-aksjen til himmels
- [03.09.2013] Dette beholder Nokia