Den siste uken har flere amerikanske medier meldt at Apple er i ferd med å få China Mobile på kroken. Det kinesiske mobilselskapet har ifølge Bloomberg News dobbelt så mange kunder som det er innbyggere i USA.
Når iPhone 5C og 5S, som begge ble presentert tirsdag, entrer det kinesiske markedet denne måneden, er det via de to selskapene China Telecom og China Unicom som er henholdsvis andre og tredje største operatør. De to er små i forhold til China Mobile, som har 63 prosent av markedet alene med sine 745 millioner kunder. China Telecom og Unicom har henholdsvis 266 og 177 millioner kunder.
Apples posisjon i det kinesiske markedet har vært under press. I konkurransen med billigere og lokale merker, som Xiaomi og Lenovo. Mens deres siste modeller kommer i prisområdet 2.000 til 3.300 kinesiske yuan vil Apples nye iPhone 5C koste mellom 4 500 og 5 300 yuan i det kinesiske markedet. Spørsmålet er om den nye «billigversjonen» til iPhone vil klare å ta markedsandeler i det raskest voksende markedet i verden.
Ifølge Bloomberg News har markedsandelen for iPhone i Kina falt fra ni til fem prosent det siste året – nettopp i møte med lavpriskonsepter fra etablerte kinesiske aktører.
Uansett er Kina ett av de viktigste markedene for Apple, som har hentet 25 milliarder dollar fra Kina de siste fire kvartalene. Men det er verd å merke seg at i siste kvartal falt omsetningen med 14 prosent. Håpet til Apple er nå at iPhone 5C, og en avtale med den aller største mobiloperatøren i landet, vil snu trenden.
Spørsmålet er da om den nye iPhone 5C vil være lavt nok priset til at den voksende kinesiske middelklassen vraker sine lokale produsenter.
Les også:
- [13.09.2013] – Vi kommer også med 64-bit
- [11.09.2013] Strid om mobilutgifter
- [10.09.2013] Feil på nettverkskort lammet togtrafikken
- [10.09.2013] Tog-nødnett klappet sammen