Dine surfevaner er gull verdt for annonsenettverk, som med ulike teknikker raskt danner anonyme interesseprofiler ved å spore søkeadferd og besøk på tvers av nettsider.
Hensikten er å eksponere folk for målrettet reklame, som er mer virkningsfull og følgelig mer innbringende.
Relevante annonser kan betraktes som et gode for alle, men teknikkene som brukes i kartleggingen er gjenstand for økende skepsis og lovregulering.
Google planlegger ifølge USA Today å kvitte seg med såkalte tredjepartscookies, altså informasjonskapsler lagret lokalt i nettleseren for å gjenkjenne brukere på tvers av nettsteder.
Søkegiganten skal være i ferd med å utvikle en ny teknologi for anonym sporing av nettsurfere, omtalt som «AdID».
Hvordan Googles alternativ vil fungere rent teknisk, sier avisens anonyme kilder lite om.
AdID skal gi brukerne anledning til å begrense sporingen via nye valg i nettleseren, inkludert mulighet for å blokkere særskilte annonsenettverk. Slik teknologien blir fremstilt i USA Today, skal den være myntet på å bedre brukernes personvern. Det antydes et sett med retningslinjer som deltakende annonsører og annonsenettverk må forplikte seg til å følge.
«Do Not Track» i trøbbel
Nyheten kommer samtidig med at det personvernbringende initiativet «Do Not Track» i realiteten har kollapset. Sentrale aktører, som jobbet for å utvikle en egen webstandard for å la nettsurfere signalisere at de ikke ønsker å bli sporet, har rett og slett gitt opp.
Les også:
- [18.09.2013] «Do Not track» i trøbbel