BEDRIFTSTEKNOLOGI

Atea skal selge 50.000 Surface-brett

Blir en av få forhandlere i Europa.

Microsofts nettbrett vist frem på CeBit-messen i Hanover tidligere i år.
Microsofts nettbrett vist frem på CeBit-messen i Hanover tidligere i år. Bilde: Sean Gallup/Getty Images/All Over Press
20. sep. 2013 - 10:53

Atea er utpekt som forhandler av Microsoft Surface i Norden. Atea blir en av få forhandlere i Europa som får selge disse produktene.

Nettbrettene Surface RT og Surface Pro som Microsoft introduserte for et år siden, blir nå tilgjengelig i bedriftsmarkedet, kunngjør de i en pressemelding.

I Norge ble brettene først tilgjengelig i henholdsvis februar og mai, da solgt fra Microsoft selv og gjennom enkelte butikkjeder som Elkjøp, Expert og Lefdal.

Nå har Microsoft bestemt seg for å prøve B2B-markedet.

– Det er for å rulle ut og få større kraft, samt gjennom dette også få større gjennomslagskraft for Windows 8, sier Atea-direktør Dag Fodstad til digi.no.

Systemintegratoren Atea har lenge ventet på muligheten. De har et nært samarbeid med Microsoft fra før og er overbevist om at Surface har et nedslagsfelt i bedriftsmarkedet.

– Spesielt Pro-versjonen (som har fullversjon av Windows 8, journ.anm.), men også RT-utgaven er interessant, den er kanskje mer tilrettelagt for skole- og utdanningsmiljø, men det er også et viktig marked for oss, sier Fodstad.

Dag Fodstad i Atea har troen på Microsofts nettbrett. <i>Bilde: Per Ervland</i>
Dag Fodstad i Atea har troen på Microsofts nettbrett. Bilde: Per Ervland

Tror på 50.000 brett

Atea-direktøren røper at de har ambisiøse forventninger til etterspørselen. De skal allerede være i en prosess med en håndfull betydningsfulle kunder. Hvem dette er er det for tidlig å si noe om.

– Det må jo være mulig å løfte ut et sted rundt 50.000 Surface-brett bare i Norge i løpet av de neste fem-seks månedene, sier han.

Gamle modeller?

De nevnte maskinene ble avduket i USA i fjor. Allerede mandag neste uke, den 23. september, skal Microsoft lansere sine Surface 2 og Surface Pro 2-modeller i New York, ifølge The Verge.

Det er sannsynlig at disse blir utstyrt med siste generasjon Intel-prosessorer (Haswell) med betydelig økt ytelse, og som særlig skal virke gunstig på brettenes batteritid.

Vil ikke nye Surface 2 kunne dempe etterspørselen for eldre modeller solgt til norske bedriftskunder? Hvem har lyst på fjorårets modell.

– Det er et relevant spørsmål. Litt diplomatisk vil jeg si at det som skjer nå med oppgraderingen til Windows 8.1 (18. oktober, journ.anm) og at Surface Pro er en fullverdig pc, så er jeg veldig optimistisk.

– Dette er nettbrettet man sterkt bør vurdere for å få kraften av en pc, berøringsskjerm og Windows 8, for ikke å snakke om synergiene helt ut til Windows Phone 8. Og med Nokia-oppkjøpet i samme åndedrag blir ikke dette mindre spennende, sier Fodstad.

For øvrig er ikke mobiltelefoner omfattet av forhandleravtalen Atea nå har sikret seg med Microsoft, selv om de tenker at det er naturlig i fortsettelsen.

Atea-direktøren røpet at de er briefet av Microsoft på kommende lanseringsplaner, men at denne kunnskapen er underlagt konfidensialitetsavtale. Forhanderavtalen vil imidlertid inneholde nye ennå-ikke-lanserte modeller.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

– Den vil omfatte alt som i denne settingen berører både Surface og Surface Pro, enten de heter Surface 2 og det videre veikartet fremover. Det er mye spennende som kommer, men kan ikke spekulere noe utover det.

De første brettene til Microsoft har imidlertid ikke tatt markedet med storm. Etter sviktende etterspørsel har prisene blitt senket i flere runder. RT-modellen har vært omtalt som et katastrofalt forlis, da det ble klart at selskapet tok et tap på 900 millioner dollar i nedskrivninger.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.