– Vi mistet tilgangen til alt, sier en Intility-kunde til digi.no. Fredag formiddag forsvant e-post, Sharepoint, fellesmapper og en rekke andre funksjoner. Tidspunktet var elendig: rett før høstferien var det en rekke ting som måtte gjøres, men alt stoppet opp da helt kritiske funksjoner forsvant fra maskinene.
Vår kilde, som ikke vil stå frem med navn eller arbeidsgiver, forteller at de til og med mistet nettforbindelsen på fredagen.
Intility har hatt stor suksess med å tilby en nettskyløsning til bedriftsmarkedet. Selskapet tar over hele driften av kundenes IT-miljø fra A til Å. De har til sammen 300 kunder og over 10.000 brukere.
– Vi hadde en alvorlig feilsituasjon i datasenteret vårt på fredag, som berørte veldig mange av våre kunder og brukere. Vi hadde i overkant av 10.000 brukere som mistet tilgang til mail, sharepoint og de andre IT-verktøyene, sier viseadministrerende direktør Andreas Hisdal i Intility til digi.no.
Feilen førte til at Intility sine kunder fra fredag formiddag til lørdag morgen sto uten helt nødvendige IT-verktøy.
Han forteller at de jobber tett med Microsoft, som er selskapet viktigste leverandør, for å finne ut hva som skjedde.
– Feilen var relatert til en sentral autentiseringsløsning for brukere til systemet, sier Hisdal til digi.no.
– Problemene dukket opp på fredag formiddag og forverret seg utover dagen, sier Hisdal som beklager til kundene. At nedetiden kom rett før høstferien, når mye skal gjøres klar før flere går ut i en ukes ferie, er også med på å gjøre det ekstra ille.
Les også:
- [26.02.2014] Investerer 100 millioner i datasenter
- [20.02.2013] Norsk IT-drift inntar USA