Apple lanserte forrige måned iPhone 5C, en prisgunstig modell levert i en rekke farger for å tekkes den nedre del av markedet som i dag domineres av ulike Android-modeller. Men mottagelsen har vært kjølig, skal vi tro Wall Street Journal.
Kilder med kjennskap til saken forteller til avisen at selskapet har kuttet produksjonsbestillinger hos leverandørene, og leverandører kan rapportere om lavere etterspørsel enn forventet etter de fargerike telefonene.
For Apple trenger imidlertid ikke dette være en dårlig nyhet, ettersom kundene kjøper flaggskipet iPhone 5S, som koster ca. 100 dollar mer i det amerikanske markedet. Men det er et tydelig signal på at strategien med to prisdifferensierte modeller ikke har slått an.
Finansdirektøren i den franske mobilgiganten Orange uttaler til Wall Street Journal at salget av 5C er lavere enn forventet og at salget er langt lavere enn toppmodellen 5S i deres kanaler. De kundene som vil ha et billigere alternativ har i stedet gått for iPhone 4S.
Etterspørselen etter 5S har imidlertid vært større enn hva Apple har klart å dekke. Apples nettbutikker i både USA og Kina kan levere iPhone 5C på dagen – men toppmodellen 5S har opp til to ukers leveringstid.
Les også:
- [27.09.2013] Apple lapper iPhone
- [25.09.2013] – Solgte «bare» tre millioner iPhone 5S
- [23.09.2013] Apple knuste salgsrekorden