TELEKOM

Reddet i siste sekund

Over 150.000 mobilkunder unngår kutt.

Lycamobile klarte å betale gjelden sin til TeliaSonera i 12. time. Dermed unngår selskapet å bli kastet ut av nettet.
Lycamobile klarte å betale gjelden sin til TeliaSonera i 12. time. Dermed unngår selskapet å bli kastet ut av nettet. Skjermbilde: Lycamobile
6. nov. 2013 - 10:48

Denne uken skulle mobilselskapet Lycamobile sine rundt 150.000 kunder ha mistet forbindelsen, etter at de ikke hadde betalt et krav til netteier TeliaSonera. Men i siste sekund klarte selskapet, som er en betydelig aktør innen kontantkort-markedet, å betale kravet og unngå katastrofen.

– De fikk utsettelse til onsdag morgen, men betalte i går ettermiddag, sier kommunikasjonssjef i TeliaSonera Norge, Øyvind Vederhus til digi.no.

Han forteller at Lycamobile sin gjeld til TeliaSonera har bygget seg opp over tid. Da den svenske mobilgiganten, som eier Netcom og Chess i det norske markedet, ikke lengre var interessert i å fungere som bank for kontantkort-selskapet, satt de hardt mot hardt: Enten betaler dere, ellers kaster vi dere ut av nettet. Vederhus vil ikke kommentere hvor mye Lycamobile hadde utestående, men sier det var «et betydelig beløp».

Når en mobiltilbyder ikke gjør opp for seg så plikter de selv å varsle kundene om at de kan stå uten nettforbindelse. Men dette gjorde ikke Lycamobile, noe som førte til at Post- og teletilsynet selv tok affære i slutten av oktober.

Norgessjef for selskapet, Edvin Fredriksen, sier til digi.no at de dessverre ikke fikk varslet selv, men sier at de nå har et godt forhold til tilsynsmyndighetene.

– Vi har gjort opp med TeliaSonera og er vel forlikte, sier Fredriksen til digi.no. Han opplyser at de har rundt 150.000 aktive kunder i det norske markedet. Hovedgruppen av kundene er folk som ringer mye til utlandet, og de er sterkt representert blant 1. og 2. generasjons innvandrere, samt svensker, amerikanere og andre som er i Norge i kortere perioder – og vil ha et prisgunstig kontantkort til utenlands-samtaler.

Når det er fare for at tjenesten kan forsvinne er dette ofte noe som går hardt ut over kundemassen: Naturlig nok vil kundene ikke risikere å miste mobiltjenestene sine og dermed bytte leverandør. Men det har ikke skjedd i Lycamobile, sier Edvin Fredriksen til digi.no.

– Omsetningen sak ikke mye i denne perioden, selv om det helt sikkert er noen som har portert til andre leverandører, sier Fredriksen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra