Twitter går denne uken på børs i USA, og har hentet inn 1,82 milliarder dollar, over 10 milliarder blanke kroner. Selskapet solgte nemlig 70 millioner aksjer til kurs 26 dollar, da de onsdag gjennomførte sin IPO på Nasdaq-børsen. Det melder Bloomberg News.
Kursen er høyere enn hva som var indikert på forhånd: Da selskapet startet børsnoteringsprosessen var kursintervallet på mellom 17 og 20 dollar per aksje, men interessen fra investorene for å være med på eventyret har vært så stor at de oppjusterte kursen.
Prisen verdsetter Twitter til 14,2 milliarder dollar, 85 milliarder norske kroner, noe som gir en heller stiv prising. Det er nemlig 12,4 ganger mer enn hva selskapet forventes å ha av salgsinntekter i 2014. Til sammenligning er Facebook priset til 11,6 ganger forventet salgsinntekt i samme periode, noe som gjør at Twitter-aksjen verdsettes høyere.
De investorene som har gått inn i mikroblogg-tjenesten har derfor svært høye forventinger til veksten. Det hadde de også til Facebook, før de gikk på børs i fjor. Men rett etter at Facebook gikk på børs endte det med en kraftig børsnedtur. Men har man sittet på aksjer i Facebook det siste året har faktisk avkastningen vært på hele 140 prosent.
I motsetning til Facebook så taper Twitter penger. Men inntektene vokser, og fortsetter den trenden kan investorene se frem til at bunnlinjen går fra rød til svart. Men prisen på Facebook er fremdeles høy, sett i forhold til inntektene. Aksjen handles til 117 ganger forventet resultat for neste år: Det vil si at det vil ta 117 ÅR, gitt at resultatet forblir uendret, før aksjonærene har fått pengene igjen.
Les også:
- [08.11.2013] Knallstart for Twitter på børsen
- [05.11.2013] Evry kjøper finske kort
- [04.11.2013] Lempet ut Atea-aksjer
- [31.10.2013] Facebook lærer seg spillet