Verdens største pc-leverandør, det kinesiske delvis statseide Lenovo, har lagt fram sine tall for kvartalet fram til 30. september, regnskapsårets andre.
Selskapet har de siste årene opplevd stor framgang, trass i at det stadig selges færre pc-er verden over.
Sammenliknet med samme kvartal i fjor, økte omsetningen med 13 prosent til 9,77 milliarder dollar. Driftsresultatet økte med 38 prosent til 283 millioner dollar. Nettoresultatet før skatt økte med 30 prosent til 265 millioner dollar. Det er satt av 51 millioner dollar til skatt, tilsvarende 19 prosent av nettoresultatet.
Kvartalsregnskapet viser omsetning og driftsresultat i hvert av de fire geografiske områdene Lenovo opererer i, det vil si Kina, Asia/Stillehavet, Emea (Europa, Midtøsten og Afrika) og Nord- og Sør-Amerika.
Disse tallene viser at Lenovo har langt høyere driftsmargin i Kina enn i resten av verden. Kinesiske kunder utsettes for overpris, for øvrig i tråd med Lenovos sterke posisjon på det kinesiske markedet.
I septemberkvartalet i år er driftsmarginen 5,3 prosent, mot gjennomsnittlig 1,5 prosent i resten av verden.
Kina står for 39 prosent av Lenovos omsetning, og for 70 prosent av brutto driftsresultat.
Regner man på dette, kommer man fram til at Lenovo overpriset sine kinesiske kunder med anslagsvis 150 millioner dollar. Prisnivået til Lenovo i Kina lå i snitt 4,1 prosent over prisnivået i andre land.
En tilsvarende analyse av tallene for septemberkvartalet i fjor, viser at overprisingen er skjerpet det siste året.
Da sto Kina for 44 prosent av Lenovos omsetning, og for 67 prosent av brutto driftsresultat.
Driftsmarginen var 4,0 prosent i Kina, 1,6 prosent i resten av verden. Prisene i Kina lå i snitt 2,5 prosent over det nivået som ville gitt Lenovo samme driftsmargin i Kina som i resten av verden. Overprisingen kan anslås til 93 millioner dollar.
Uten denne overprisingen på hjemmemarkedet, ville Lenovo hatt et nettoresultat før skatt på 115 millioner kroner i septemberkvartalet i år, og 111 millioner dollar i fjor. I stedet for en økning på 30 prosent, ville man ha måttet avspise eierne med en økning på 3,6 prosent.
En annen måte å se dette på er at kinesiske kunder betaler for å gjøre Lenovo konkurransedyktig i utenlandske markeder.