Amazon avduket denne uken en helt ny mulighet i selskapets nettsky, nemlig det å kunne kjøre både spill, applikasjoner og desktoper i nettskyen og å strømme dette via nettet til enkel klientprogramvare som kan kjøres på mange ulike enheter.
Den ene tjenesten kalles for Amazon AppStream. Den skal kunne håndtere kjøring og strømming av selv ressurskrevende 3D-spill og HD-innhold og levere dette med ytelse som ikke er mulig ved kjøring lokalt på brukerenheten, for eksempel en enklere smartmobil.
AppStream krever dog ikke at hele applikasjonen strømmes. Utvikleren kan for eksempel velge at bare de mest ytelseskrevende delene av applikasjonen gis kraft fra nettskyen, men resten kjøres lokalt.
Amazon hevder det er ytterligere fordeler med en slik løsning, ikke minst for utviklere og tilbydere av programvaren som strømmes. Blant annet er applikasjonene plattformuavhengige, noe som gjør at den bare behøver å lages én gang. Selv store applikasjoner kan leveres uten at brukeren må laste ned tilsvarende store filer. Applikasjonene er alltid oppdaterte, akkurat som webapplikasjoner, uten at brukeren må laste ned noe.
– Utviklere har fortalt oss at det er frustrerende å bygge og levere avanserte applikasjoner til massemarkedet på grunn av maskinvarebegrensninger. De ønsker å kunne tilby spektakulær grafikk og responsive, flytende opplevelser til et så stort publikum som mulig, uavhengig av hvilken enhet en person velger å bruke, sier Mike Frazzini, daglig leder for Amazon Games, i en pressemelding.
– Amazon AppStream frigjør utviklere fra disse begrensningene ved å gi dem mulighet til å strømme sine applikasjoner til enkle enheter på samme måte som om disse forbrukerne skulle ha benyttet avanserte enheter, sier Frazzini.
AppStream inkluderer et SDK (Software Development Kit) som automatisk sørger for at applikasjoner som kjøres i nettskyen automatisk er tilknyttet brukernes enheter. Dette gjøres ved hjelp av en egen protokoll som heter AppStream STX Protocol. Den skal også sørge for at videostrømmen som viser applikasjonen eller spillet blir dynamisk tilpasset den tilgjengelige båndbredden. Protokollen skal også sørge for minimal forsinkelse ved overføring av inndata fra brukeren, slik som museklikk og berøringsbevegelser.
Allerede skal mer enn tjue kunder, blant annet flere spillselskaper, har tatt i bruk AppStream i lukkede tester. Tjenesten skal nå tilbys til flere, men er fortsatt i en testfase.
Spørsmålet er om tjenesten er fleksibel nok for alle. Selve videostrømmen har oppløsning på inntil 720p med 30 bilder i sekundet. Den skal kreve forbindelser på minst 3 megabit per sekund. Det går helt sikkert flott via kabel på kontoret, men kanskje ikke like greit via et overfylt WLAN på en flyplass.
SDK-et er i første omgang tilgjengelig for å strømme applikasjoner fra Windows Server 2008 R2 i nettskyen til klienter med FireOS (Amazons Android-utgave), Android, iOS og Windows. En OS X-utgave er planlagt i 2014.
WorkSpaces
Det andre Amazon Web Services-produktet som ble lansert denne uken heter WorkSpaces. Det gjør det mulig å kjøre og administrere virtuelle desktoper i Amazons nettsky. Dette er ikke noe nytt fenomen, men Amazon hevder at totalkostnadene vil være halvparten som store som dem forbundet med de fleste tradisjonelle, virtuell desktop-infrastrukturer.
Les også:
- [24.03.2014] Amazon-utviklere bør skjerpe seg