Samsung har de siste årene opplevd en fenomenal vekst, og etablert seg som verdens ubestridt største leverandør av mobiltelefoner, minnebrikker og flatskjermer.
Innen halvledere er de bare forbigått av Intel, for å nevne noen av de viktigste inntektskildene til den sørkoreanske elektronikkgiganten.
Aggressiv vekstplan
Denne posisjonen og rekordresultatene de opplever for tiden, har de på ingen måte tenkt å gi lett fra seg.
Markedsføringsbudsjettet i Samsung Electronics alene vil bare i år bikke 14 milliarder dollar, om lag 85,5 milliarder kroner, ifølge The Guardian.
Det er mer enn Google betalte for mobildivisjonen til Motorola og nær dobbelt så mye som Microsoft bladde opp for Nokias mobilvirksomhet.
Reklameutgiftene matcher faktisk Islands bruttonasjonalprodukt, noe den britiske avisen gjør et poeng av.
Ifølge analysefirmaet Thomson Reuters er det ingen av verdens 20 største selskaper som bruker større andel av årsomsetningen sin på reklame, enn de 5,4 prosentene Samsung brenner av.
Til sammenligning oppgis General Motors å bruke 3,5 prosent, mens tilsvarende tall for Apple bare er 0,6 prosent av årlig omsetning.
Etter siste kvartal satt Samsung Electronics igjen med 56,4 milliarder kroner i ren fortjeneste, av en omsetning på 327,7 milliarder kroner. Begge deler er rekord. Det siste året har overskuddet økt med 26 prosent.
Les også:
- [25.10.2013] Samsung tjente 56 milliarder på tre måneder