JUSS OG SAMFUNN

– Vi selger oss billig

Gir for mye personopplysninger når vi netthandler, mener Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet, med Randi Flesland i spissen, er kritisk til personopplysningene vi gir fra oss når vi handler via nettet.
Forbrukerrådet, med Randi Flesland i spissen, er kritisk til personopplysningene vi gir fra oss når vi handler via nettet. Bilde: Terje Pedersen, ANB/All Over Press
28. nov. 2013 - 13:59

Trondheim (NTB-Lars M. Hjorthol): Vi selger oss billig og gir fra oss for mange opplysninger når vi handler, mener Forbrukerrådets direktør Randi Flesland.

Hun spår kamp om eierskap til og kontroll over persondata i årene framover.

De fleste forbrukere er bekymret for personvernet når de handler på nettet, viser en undersøkelse gjort for Forbrukerrådet.

Hele åtte av ti spurte er mer eller mindre bekymret for hvordan personopplysninger håndteres når de handler på nettet, ifølge spørreundersøkelsen.

Tallene ble presentert på et seminar om nye betalingsløsninger som Forbrukerrådet arrangerte sammen med Næringsforeningen i Trondheim torsdag.

Ubegrenset tilgang

Til tross for denne bekymringen gir vi ofte fra oss mer personopplysninger enn vi burde, mener Flesland.

– En app kan være gratis å laste ned. Men ofte er den virkelige betalingen et inngrep i personvernet ditt. Det er forbløffende hvor ubegrenset tilgang en app skal ha på informasjon om deg for å kunne virke, sier hun.

Også ved andre betalingsformer samles store mengder opplysninger om oss selv, som så brukes til målrettet markedsføring.

– Spørsmålet er hva slags kontroll vi selv skal ha over våre egne data. Hvem skal ha eierskap til personopplysningene, vi selv eller den kommersielle aktøren, spør Flesland.

Balanse

Forbrukerrådet ønsker å bevisstgjøre forbrukerne og ansvarliggjøre aktørene, sier Flesland.

– Vi vil vise fram muligheter og farer, og sørge for at forbrukernes interesser blir ivaretatt. Det må være en rimelig balanse mellom hva vi gir fra oss og hva vi får, sier hun.

Spørreundersøkelsen viser også en viss skepsis til å bruke mobilen som lommebok. Nesten halvparten av de spurte er ikke interessert i å bruke mobilen som betalingsmiddel.

Den skepsisen er trolig på vikende front, tror trendanalytiker Ole Petter Nyhaug, som også innledet på seminaret. Han viser til at 60 prosent i aldersgruppen 20-24 år jevnlig bruker mobilbank.

Vil ha kontroll

Også Nyborg spår kamp om eierforholdet til personopplysninger.

– Dagens unge trendsettere tilhører en «skikkelig» generasjon, opptatt av trygghet og kontroll over egne liv. Vi gir fra oss masse data om oss selv hver gang vi handler. Poenget er at vi selv skal eie våre egne data. Dersom en butikkjede har samlet mange opplysninger om oss, må vi selv få tilgang til disse opplysningene - og selv eventuelt tjene penger på dem, sier Nyborg. (©NTB)

    Les også:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Les mer
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra