Fra 1. januar innføres det elektroniske skattekortet, som det har vært snakket om og planlagt for i flere år. Det betyr at arbeidsgiver selv henter skattekortet ditt ut fra Skatteetatens databaser.
Når landets arbeidstakere i disse dager får tilsendt brev fra Skatteetaten, så inneholder dette kun informasjon om den nye ordningen samt hvordan ditt skattetrekk for 2014 er utregnet.
Alt går imidlertid ikke automatisk. Du må selv kontrollere at skattetrekket ditt er regnet ut korrekt. Stemmer det, behøver du ikke å foreta deg noe. Oppdager du feil, er det ditt ansvar å si ifra.
– Det er viktig at du sjekker at tallene vi har lagt til grunn for å beregne skattetrekket ditt, er riktige. Er tallene feil, risikerer du å bli trukket for mye eller for lite i skatt gjennom året, sier skattedirektør Hans Christian Holte.
Hvis du har hatt store endringer i inntekt, formue eller fradrag, bør du, på samme måte som tidligere, endre skattekortet ditt for å få et mest mulig korrekt skattetrekk.
Noen arbeidsgivere har testet ut ordningen i 2013, og tilbakemeldingene har vært såpass gode at Holte er trygg på at innføring av den permanente ordningen vil bli smertefri.
Les også:
- [18.12.2013] Regjeringen forsvarer datalagring
- [28.01.2013] Skattekort-lekkasje stengte tjeneste