Tollvesenets IT-systemer er viktige for at flere milliarder kroner triller inn i statskassen hvert år. Men flere av systemene er modne for skraphaugen og må moderniseres, skriver Aftenposten. Men dette arbeidet har ikke vært uproblematisk.
På oppdrag fra Tollvesenets eier, Finansdepartementet, har Det Norske Veritas gransket IT-strukturen i etaten. Ifølge avisen fremkommer det store svakheter ved IT-strategi, samarbeid og utvikling. Det blir også stilt spørsmålstegn ved om Tollvesenets egen IT-avdeling er i stand til å sørge for den nødvendige utviklingen.
Men kanskje mest alvorlig er det at de ansatte i Tollvesenet har vegret seg for å snakke om IT-utfordringene.
– Vi kan ikke se at toppledelsen har motivert ansatte til åpent å si sine meninger og vi har opplevd ulik grad av åpenhet om status og forbedringspunkter, heter det i Veritas-rapporten som Aftenposten refererer fra.
– Vi har observert i gjennomføringen av denne analysen at flere intervjuobjekter har uttrykt mangel på trygghet for å si sine meninger til Det Norske Veritas da de antar det kan få negative personlige konsekvenser. Med negative konsekvenser menes det arbeidsmiljø og karrièremuligheter, blir det presisert.
Dette vil nå toll- og avgiftsdirektør Bjørn Røse rydde opp i.
– Slik skal det selvsagt ikke være. Alle ansatte skal få komme med ideer og utspill og det de har på hjertet. Dette tar jeg med stort alvor, sier toll- og avgiftsdirektør Bjørn Røse til Aftenposten og tillegger at ingen ideer er dumme og at uten åpenhet vil ikke etaten kunne utvikle seg.
Les også:
- [03.01.2014] Avduket DDR4-minne for mobiler
- [02.01.2014] Store nettsteder slått ut
- [23.12.2013] Klar seier i Darpas robot-mesterskap