Nyttårsaften oppsto det brann i Evrys datasenter Tomteboda i Stockholm. Da serverne og lagringsenhetene skulle startes opp igjen etter brannen oppdaget man en programvarefeil i en komponent fra Hitachi. Dette førte til at en rekke svenske nett-tjenester falt ned.
For Posten Norden, som eier postvesenet i både Sverige og Danmark, har brannen og de påfølgende problemer sørget for at nettsidene har vært nede på den niende dagen. Det melder Computer Sweden.
Flere av den svenske og danske postens nettjenester har kommet på nett igjen, men hovednettsidene til de to postgigantene er fremdeles nede. Årsaken er at Evry ikke har klart å få opp igjen sikkerhetsløsningen, som er en forutsetning for at nettstedene kan åpnes som normalt.
– Vi har fått beskjed om at alt skal fungere som normalt igjen innen uken er omme, sier den svenske postens pressetalsperson Maria Ibsén til ComputerSweeden.
Kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry sier til den samme avisen at de fleste kritiske systemene er oppe og står, men at det fremdeles er problemer for Posten og noen andre kunder.
Nå skal Evry komme til bunns i hva som utløste brannen – og de påfølgende problemene.
– Det vi vet er at det ikke er noen ytre faktor som forårsaket brannen, så det var ikke en nyttårsrakett. Det meste tyder på at det var en feil i utstyret. Men spesifikt hvilken årsak vil jeg ikke gå inn på nå ettersom det pågår et analysearbeid, sier Remman. En detaljert analyse om hva som gikk galt vil komme i løpet av de neste par ukene.
Nedetiden er ikke en god nyhet for Evrys svenske virksomhet, som har hatt vind i seilene de siste årene. Hvilke forretningsmessige konsekvenser dette får for den norske IT-giganten er ikke kjent.