– Hyperaktivt! Dette er beskrivelsen visepresident og analytiker i Gartner, Ken Dulaney, har om markedet for mobilapplikasjoner. Analyseselskapet kom denne uken med en rapport hvor selskapet forsøker å spå utviklingen i dette markedet i årene framover.
Fra et utviklerståsted er ikke rapporten lystelig lesning. Konklusjonen er at svært få applikasjoner, 0,01 prosent – én av 10 000, vil bli ansett som en finansiell suksess av utviklerne i perioden fram mot 2018.
Bakgrunnen for dette er hvordan applikasjonskundene i økende grad velger applikasjoner å installere på sine mobile enheter. Ifølge Gartner skjer dette stadig mer på bakgrunn av anbefalinger fra venner, sosiale nettverk, annonsering eller anbefalingsmotorer.
– Det enorme antallet av mobilapplikasjoner kan bety at mobil er en inntektsstrøm som vil bringe rikdom til mange. Men vår analyse viser at de fleste mobilapplikasjoner ikke fører til fortjeneste og at mange mobilapplikasjoner ikke er laget for å generere omsetning, men i stedet for å skape merkevaregjenkjennelse og produktbevissthet, eller bare er laget for moro skyld. Applikasjonsutviklere som ikke erkjenner dette, vil kunne oppleve fortjeneste som noe unnvikende, sier Dulaney.
Overflod
Om mobilapplikasjonsmarkedet sier han at det finnes mer enn 200 leverandører som tilbyr applikasjonsutviklingsplattformer for mobil. Det er flere millioner utviklere som benytter enten disse verktøyene åpen kildekode-verktøy for å lage applikasjoner. I tillegg finnes det svært mange gode applikasjoner som tilbys gratis. Det gjør at brukernes forventninger til applikasjoner man faktisk må betale for, er svært høye.
– Det er så mange applikasjoner som er gratis og som aldri vil generere omsetning direkte. Gartner spår at 94,5 prosent av alle nedlastinger vil være gratis innen 2017. Videre, blant de betalte applikasjonene, vil omtrent 90 prosent bli lastet ned sjeldnere enn 500 ganger om dagen og skape inntekter på mindre enn 1250 dollar per dag. Dette vil bli enda verre i framtiden når konkurransen hardner til, spesielt i vellykkede markeder, sier Dulaney.
Nå høres kanskje ikke 1250 dollar, omtrent 7700 kroner, per dag så galt ut – for en enkeltutvikler. Men knappe tre millioner i inntekt per år er ikke mye for en bedrift med flere ansatte. Mange applikasjoner blir riktignok laget av enkeltutviklere, og noen av dem blir også økonomiske suksesser uten at det har blitt investert mye penger på design, utvikling og markedsføring. Men det er langt fra normen.
HTML5
Gartner mener at nettleseren til smartmobilene vil spille en enda større rolle i årene som kommer.
– Minst tre plattformer (Android, iOS og Windows) vil oppnå betydelig økt markedsandel i segmentene for smartmobil, nettbrett og pc, noe som krever at mange organisasjoner støtter flere plattformer med både forbruker- og arbeidstaker-rettede applikasjoner. Selv om det finnes mer en 100 «plattformuavhengige» utviklingsverktøy, involverer de fleste av dem tekniske eller kommersielle kompromisser, slik som låsing til temmelig nisjepreget teknologi og små leverandører. Dette vil øke interessen for HTML5 som en forholdsvis standardisert, bredt tilgjengelig og plattformnøytral leveranseteknologi, sier Dulaney.
Gartner mener at HTML5 vil være det beste valget av tilgjengelig og plattformnøytral teknologi for leveranse av sofistikerte applikasjoner med god brukeropplevelse. Men mener at områder som ytelse, fragmentering og manglende modenhet vil være til utfordring for utviklere i flere år framover.
Les også:
- [29.10.2014] HTML5 er gjort til W3C-standard
- [10.02.2014] – Flest utvikler for Android
- [30.01.2014] Skriv appene bare én gang
- [16.01.2014] – Raskest å utvikle apps til Android
- [12.12.2013] Qt er klar for Android og iOS
- [04.12.2013] Enklere webutvikling for mobilen
- [29.11.2013] – Mobile klienter kan temmes