Den norske oppstartsbedriften The Comet Cult AS står bak den nylig lanserte tjenesten Confr – en global telefonkonferanseløsning som tar sikte på å gjøre dette enklere og billigere enn noen gang.
– Confr gjør det samme for telefonkonferanser som Dropbox gjør for fildeling - en ekstrem forenkling av noe folk alltid trenger å bruke, hvor som helst i verden, hevder selskapet i en pressemelding.
Der tjenester som Skype og Google Hangouts krever at brukeren har god og stabil tilgang til internett, og i tillegg krever at vedkommende har en brukerkonto hos den aktuelle tjenesten, er dette begrensninger som ikke gjelder for Confr. Her deltar man i telefonkonferansen via den tradisjonelle telefonlinja, og det er kun verten som trenger å ha konto hos Confr for å sette opp konferansen. Confr kan også integreres med kontaktlista knyttet til brukerens Google-konto.
Confr er tilgjengelig i 40 land, som alle har lokale innringingsnumre slik at prisen for å delta i en konferanse holdes lav. Tjenesten ble vist frem på Telecom Tech World i London og har vært testet av flere tusen brukere i beta-stadiet.
Verten initierer telefonkonferansen ved å opprette den via et webgrensesnitt, og dernest mottar deltakerne invitasjon via SMS/epost der de kan ringe inn på det aktuelle tidspunktet. Konferanse-ID og PIN skal ikke være nødvendig dersom du ringer fra nummeret som er invitert, men ringer du fra en annen telefon er du nødt til å oppgi disse detaljene – med mindre du har en Confr-konto og har angitt dine telefonnumre i profiloppsettet der.
For de som klarer seg med en begrensning på 200 minutters telefonkonferanse pr måned (fem personer i 20 minutter = 100 minutter) er tjenesten gratis å bruke. I tillegg introduseres et bonuskonsept på samme lest som Dropbox' muligheter for å utvide gratiskapasiteten, ved at man kan invitere andre, poste på Twitter etc. for å tjene ekstra gratisminutter.
Øvrige priser finnes på denne siden, der eksempelvis 10.000 måndelige konferanseminutter koster cirka 2.500 kroner. For bedrifter er det også mulig å knytte flere brukerkonti sammen, slik at faktureringen skjer samlet.
I tillegg til webgrensesnittet har tjenesten også en iOS-app som gjør det mulig å sette opp telefonkonferanser. Til digi.no forteller selskapet at de også jobber med å utvikle en Android-versjon til samme formål.
En introduksjonsvideo til tjenesten kan sees på YouTube.