TELEKOM

– Roamingavgifter er økonomisk galskap

EU-kommissær Neelie Kroes mener at også teleselskapene taper på høye avgifter.

EU-kommissær Neelie Kroes har i store deler av sin periode jobbet for lavere telepriser på tvers av EU-landene. Men hun sier at arbeidet ennå ikke er fullført.
EU-kommissær Neelie Kroes har i store deler av sin periode jobbet for lavere telepriser på tvers av EU-landene. Men hun sier at arbeidet ennå ikke er fullført. Bilde: EU/Georges Boulougouris
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
18. feb. 2014 - 12:08

EU-kommissær Neelie Kroes har møtt motstand fra teleselskapene i kampen mot høye roamingavgifter i Europa. Kroes ønsker å få på plass en lov i år som krever at avgiftene gradvis reduseres til null innen 2016. Mobiloperatørene hevder at konsekvensen vil være et alvorlig inntektstap, noe som vil føre til manglende evne til å investere i ny teknologi.

Men i går presenterte EU-kommisjonen resultatet av en ny undersøkelse utført av TNS hvor nesten 28 000 EU-borgere har blitt spurt om deres mobilvaner i utlandet. Den detaljerte rapporten finnes her.

Rapporten viser at svært mange europeiske mobilbrukere reduserer mobilbruken eller til og med skrur av mobilen når de besøker andre EU-land. Ikke minst bruken av mobildata blir kuttet kraftig, nettopp på grunn av de høye avgiftene utenlands.

Negativ effekt

I en pressemelding skriver EU-kommisjonen at telekomselskapene går glipp av et marked på omtrent 300 millioner brukere på grunn av dagens prisstrategier. I tillegg har den reduserte bruken av mobildata også en negativ effekt for innholds- og appleverandører, mener EU-kommisjonen.

Ifølge undersøkelsen vil 47 prosent av de spurte aldri bruke mobilt internett i et annet EU-land. Bare én av ti bruker e-post på samme måte som hjemme. Og mer enn hver fjerde mobilbruker skrur rett og slett av mobilen når han eller hun reiser innen EU.

Undersøkelsen viser dessuten at mange i større grad enn hjemme bruker SMS i stedet for å ringe når de er utenlands. De som reiser ofte til andre EU-land er mer tilbøyelige til å skru av mobilen enn de som sjelden reiser utenlands. EU-kommisjon mener dette skyldes at de som ofte reiser er bedre informert om de virkelige kostnadene ved dataroaming enn de som sjelden reiser.

Galskap

– Jeg er ærlig talt sjokkert over disse tallene. Det viser at vi er nødt til å fullføre jobben og eliminere roamingavgiftene. Forbrukerne begrenser sin telefonbruk på ekstreme måter og dette er ikke mening for selskapene heller, sier Kroes i en pressemelding.

– Dette er ikke bare en kamp mellom ferierende og telekomselskaper. Millioner av bedrifter får ekstra kostnader på grunn av roaming, og selskaper som app-leverandører, taper også omsetning. Roaming gir ikke fornuft innen et enkelt markedet – det økonomisk galskap, hevder Kroes.

Andre funn i undersøkelsen er at bare 1 av 20 bruker sosiale medier like ofte i utlandet som hjemme, dersom de ikke har tilgang til WLAN. 30 prosent telefonerer aldri når de er i utlandet, mens 25 prosent aldre sender tekstmeldinger.

EU-kommisjonen skriver i pressemeldingen at reguleringer og dermed lavere priser har ført til 1500 prosent økning i dataroaming innen EU siden 2008. Men det oppgis ikke hvor stor del av dette som trolig skyldes økt bruk av smartmobiler i den samme perioden. Kommisjonen mener uansett at faktorer som begrenser bruken er uheldig fordi det fører til tapte muligheter for den kommende app-økonomien, men også for mobiloperatørene selv.

Optimisme

I likhet med resten av EU-kommissærene går Kroes av til høsten. Roamingavgifter har vært blant hennes fanesaker i de fire årene hun har hatt ansvaret for EU-kommisjonen telepolitikk. I likhet med flere andre ønsker hun å gå av med flagget til topps. Ifølge Financial Times mener hun at det er grunn til optimisme, blant annet fordi flere teleselskaper som tidligere har kritisert planene til Kroes, har skiftet mening og lover bekymringsfri mobilbruk utenlands. Dette gjelder blant annet franske Orange.

– Selskaper som Orange og Iliad har sett lyset når det gjelder roaming. 4G-utrullingen fortsetter. Aksjekursene til teleselskapene stiger og app-sektoren er raskt stigende. Det er ikke tiden for å være selvtilfredse. Det er tiden for å fullføre jobben, sier Kroes til Financial Times.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra