EU-kommisjonen og europeiske forbruker- og konkurransemyndigheter har torsdag og fredag hatt møter med app-bransjen, representert ved Apple, Google og den europeiske bransjeorganisasjonen for spilleverandører ISFE Interactive Software Federation of Europe), går det fram av en pressemelding fra EU-kommisjonen.
Bakgrunnen for møtene er klager om at forbrukere, også barn, føres bak lyset av såkalte «app-interne» betalingsordninger. Slike ordninger er blant annet typiske for spill, der man mens man spiller får tilbud om å betale for å oppnå ny funksjonalitet.
Kommisjonen konstaterer at over halvparten av det europeiske nettspillmarkedet er spill som averteres som «gratis», samtidig som de ofte innebærer til dels kostbare kjøp under selve spillet. Det erfares at forbrukere ofte ikke er fullt ut klar over at beløp trekkes automatisk fra deres kredittkortkonto etter hvert som de spiller.
EUs justiskommissær Viviane Reding understreker at Europas app-bransje har et «enormt potensial» til å skape arbeidsplasser og vekst og til å bedre folks daglig liv gjennom fornyende teknologi. Samtidig advarer hun at forbrukere må ha tillit til nye produkter.
– Å villede forbrukere er helt klart en feilaktig forretningsmodell. Det strider også mot ånden i EU-reglene om forbrukervern, sier hun.
Også EUs forbrukerkommissær Neven Mimica peker på at «forbrukere og særlig barn» trenger bedre vern mot uventede kostnader fra app-interne kjøp.
– Det skader ikke bare forbrukerne økonomisk. Det setter hele troverdigheten til dette svært lovende markedet på spill. Alle vil tjene på at konkrete tiltak gjennomføres så raskt som mulig, sier han.
EU-kommisjonen mener disse fire tiltakene er nødvendig:
- Spill som averteres som «gratis» skal ikke villede forbrukere om de faktiske kostnadene spillet medfører.
- Spill skal ikke inneholde direkte oppfordringer til barn om å kjøpe noe.
- Det må gis bedre informasjon om betalingsordninger. Det skal ikke være standard innstilling at en betaling går gjennom uten et eksplisitt «ja» fra brukeren.
- Det må oppgis en epostadresse til klager og forespørsler.
Kommisjonen sier de håper bransjen frivillig slutter seg til dette, og at de uansett vil følge utviklingen med tanke på ytterligere tiltak om nødvendig.
Kommisjonen viser til tall fra spredte kilder som tyder på kraftig vekst i det europeiske app-markedet.
En undersøkelse fra den tyske bransjeorganisasjonen for IT, telekommunikasjon og nye medier, Bitkom, viser at den tyske app-interne omsetningen ble doblet til 240 millioner euro fra 2012 til 2013 og at over en million app-kunder er barn og ungdom i alderen 10 til 19 år.
En undersøkelse som EU-kommisjonen ikke nevner, gjort av amerikanske Swrve (se artikkelen «Gamere» flest betaler aldri) viser at 0,15 prosent av spillerne står for halvparten av omsetningen gjennom app-interne kjøp. Det skulle tyde på at de ivrigste punger ut med rundt 1000 kroner i måneden.