Gartner kom i går med tall for det globale nettbrettmarkedet i 2013. Tallene viser at Android i løpet av fjoråret erstattet iOS som den dominerende nettbrett-plattformen. Ifølge Gartner skyldes dette i stor grad bedre kvalitet på de mindre og billigere nettbrettene, både fra kjente og mindre kjente leverandører.
Salget av Windows-baserte nettbrett økte betydelig i fjor, men Microsoft har enda mindre andel i nettbrettmarkedet enn i smartmobilmarkedet. Gartner mener at Microsoft nettbrett-økosystem har mislykkes i å oppnå noen større forbrukerinteresse
Roberta Cozza, forskningsdirektør i Gartner, sier at Microsoft er nødt til å skape et mer overbevisende økosystem for forbrukere på tvers av alle mobile enheter, siden nettbrett og smartmobiler er i ferd med å bli de viktigste enhetene for levering av applikasjoner og tjenester til disse brukerne. Microsoft og partnerne gjør det ifølge Gartner langt bedre i ultramobil-markedet, som er mer produktivitetsorientert.

Selv om Apple beholder plassen som største nettbrettleverandør med svært god margin, var Samsung på andre plass den globale leverandøren som virkelig opplevde stor vekst i nettbrettleveransene i fjor. Selskapet leverte 336 prosent flere nettbrett i 2013 enn i 2012. Også Asus, Amazon og Lenovo på de neste plassene økte leveransene av nettbrett i fjor, men veksten var langt svakere enn veksten til Samsung.

Les også:
- [03.02.2015] Nettbrettsalget faller for første gang