Statistikk fra Nielsen SoundScan viser at salg av digital musikk sunket med 11% det siste året. I følge Billboard gjør det at Apple nå er i ferd med å tenke nytt i forhold til sin digitale musikkbutikk, iTunes Music Store, som står for rundt 40% av den totale omsetningen av digital musikk i USA.
Kilder nettstedet har vært i kontakt med peker på at Apple nå vurderer å gjøre flere grep med tanke på sin digitale musikkomsetning.
Det første er å lage en Android-versjon av iTunes, slik at musikkbutikken blir tilgjengelig for flere. På mobile enheter er det kun Apples enheter som har tilgang til iTunes Music Store, men på PC-fronten har Windows-brukere lenge hatt mulighet til å kjøpe musikk fra Apples nettbutikk.
Vel så interessant er at selskapet i følge de samme kildene vurderer å lansere en streamingtjeneste som kan konkurrere med Spotify, Rdio med flere. Apple lanserte riktignok iTunes Radio samtidig med iOS 7, men denne tjenesten gir ikke brukeren mulighet til å bestemme hva som skal spilles – kun høre på en «radiokanal» med begrenset mulighet for å hoppe over sanger, altså på samme måte som Pandora og lignende tjenester.
Les også: Alternativ betalingsmodell gir mer penger til norske artister
En slik tjeneste vil i så fall være på kant med avdøde Steve Jobs' tidligere synspunkter. Han var fast bestemt på at musikkfans ikke vil abonnere på musikk, men eie den selv. Dog viser undersøkelser at inntektene fra strømmetjenester vokser betraktelig – en rapport fra IFPI peker på at omsetningen fra strømmetjenester på verdensbasis økte med 51 prosent det siste året.
Les også:
- [24.03.2014] – Microsoft hindrer sunn konkurranse
- [19.03.2014] Nå kommer Googles tv-pinne
- [18.03.2014] Facebook trenger beta-testere