Maskinvareleverandørene trenger flere bein å stå på enn salg av standard pc-er, servere, lagring og nettverk med forholdsvis lave marginer.
Dell fortsetter nå en lang trend i markedet med kjøp av programvareselskaper, som kan berike utstyret de selger. Alt i et forsøk på differensiere seg i en virkelighet preget av knallhard konkurranse.
Denne gangen falt valget på StatSoft, et amerikansk programvarehus fra Oklahoma grunnlagt tilbake i 1984. De har kunder verden over, deriblant i Telenor Digital.
StatSoft har spesialisert seg på såkalt prediktiv analyse, datainnhenting og visualisering av store datamengder («big data»). Poenget er å gi beslutningsstøtte gjennom å avdekke meningsfulle mønstre i bedriftens ulike datakilder, inkludert omtale i sosiale medier.
– De kombinerer omfattende statistisk analyse med avanserte analyser for å bistå virksomheter i å bedre forstå forretningene sine, forutsi endring, øke smidigheten og kontrollere kritiske systemer, skriver Dell i en pressemelding om oppkjøpet.
Det er ikke kjent hva Dell har betalt for selskapet. Oppkjøpet er deres første etter at de forlot børsen for å bli et privateid foretak i fjor høst.
StatSoft-programvaren vil bli pakket og solgt sammen med Dells x86-servere. Dell har også blogget om nyervervelsen.
Les også:
- [09.09.2014] Dell med ny servergenerasjon