Alt handler ikke lenger om Windows. Framveksten av smartmobiler og nettbrett har ført til en erkjennelse av at også andre plattformer kan dekke behovet.
En plattform som har dukket opp i kjølvannet av dette, er Googles Chrome OS. Selv om plattformen har store begrensninger i forhold til de etablerte pc-operativsystemene, bidrar lav pris på enhetene og enkle administrasjonsmuligheter til voksende interesse for denne produktkategorien.
HP
– Chromebooks har overrasket oss når det gjelder utbredelsen. Det er ikke bare utdanning, det er småbedrifter, sa HP-sjef Meg Whitman under en Morgan Stanley-konferanse for noen uker siden.
– Appellen er bredere enn jeg opprinnelig ventet at den ville være. Det ser ut til å være en reell levedyktighet for Chromebook i SMB-markedet og til og med i enterprise, sa hun ifølge CNET News.
– Det er noen grupper som ikke behøver Windows-bakoverkompatibilitet på sine bærbare pc-er. Så jeg er overbevist om at denne multi-OS-, multiarkitektur- og multiformfaktor-strategien er den rette for oss, og at vi kommer til å forfølge det markedet, og forsøke å være den ledende tilbyderen i bedriftsmarkedet, sa Whitman.
2013
Foreløpig er salget av Chromebooks – datamaskiner med Chrome OS – ganske begrenset. Mens det i fjor ble levert mer omtrent 315 millioner pc-er globalt ifølge tall fra IDC og Gartner, var leveransene av Chromebooks bare på 2,1 millioner enheter, ifølge en fersk rapport fra ABI Research. Men selskapet mener dette tallet vil vokse til 11 millioner innen 2019. Det gir en gjennomsnittlig, årlig vekst på 28 prosent.
Nesten alt salg av Chromebooks, nesten 89 prosent, foregår i USA. ABI Research mener derfor at mye av veksten for Chromebooks framover vil skyldes at produktene lanseres offisielt i flere land. Norge er blant landene hvor Chromebook-produkter først blir offisielt tilgjengelig denne våren.
– ABI Research følger Chromebooks på tvers av seks regioner og har funnet at gjennomsnittlig utsalgspris er 338 dollar. Denne virkelig budsjettdrevne enheten er en kraft som bryter opp det bærbare pc-markedet, sier analytiker Stephanie Van Vactor i en pressemelding.
– Det er mange hendelser som kan endre markedet i 2014, inkludert slutten på levetiden til Windows XP, adopsjonen av Chromebooks og sterkere fokus på web- og nettskytjenester, sier Jeff Orr, en direktør i ABI Research.
I pressemeldingen skriver analyseselskapet at leveransene av de på papiret mest attraktive, bærbare pc-ene – Ultrabooks og hybrider med Windows 8 – ikke opplevde annet enn minimal vekst i fjerde kvartal i fjor, til tross for førjulssalget. Gjennomsnittlig utsalgspris for Ultrabooks falt ifølge ABI Research med 7,4 prosent i fjor, og analyseselskapet mener at prisene vil fortsette å falle i årene fram mot 2020, dels for å kompensere at en økende del av pengene brukes på smartmobiler og andre formfaktorer.
Les også:
- [19.08.2014] Dette er Microsofts Chromebook-utfordrer
- [07.05.2014] Nå satser Intel tungt på Chromebooks
- [27.03.2014] Spår eksplosjon i «hybride» dingser
- [10.01.2014] Skeptisk til Chromebooks i bedrifter
- [27.12.2013] Derfor er Microsoft redd for Chromebooks
- [27.11.2013] Microsoft rakker ned på Chromebook
- [05.07.2013] Inntar svenske skoler