Det privateide norske internettselskapet Meltwater, som nå har hovedsete i San Francisco, har de siste ukene kjøpt seg kraftig opp i sin svenske rival Cision.
I dag la de inn et kontantbud på 895 millioner svenske kroner (830 millioner norske) for å overta hele virksomheten. Begge driver med nettbasert medieovervåkning og pr-verktøy for en stor kundemasse verden over.
Ifølge nyhetsbyrået Reuters skal Meltwater ha sikret seg ryggdekning for budet gjennom det svenske finansieringsselskapet Altor.
Budet forutsetter at Meltwater ender opp med minst 70 prosent eierskap i Cision. Fra før kontrollerer de 15,3 prosent.
SAKEN ER OPPDATERT 4. APRIL: Vilkår for budet var først 80 prosent aksjonæraksept, men dette er nå endret til 70 prosent.
– Vi tror det er industrielt fornuftig å slå selskapene sammen. Sammen vil vi være i stand til å levere bedre tjenester til kundene ved å kombinere verdens beste medieovervåkning med verdens fremste kontaktdatabase for journalister, sier CEO og IT-gründer Jørn Lyseggen i en pressemelding.
Det foregår en kamp om å overta Cision, som er notert på Stockholmbørsen. Meltwater byr 60 SEK per aksje, og dermed mer enn det amerikanske investeringsselskapet Blue Canyon som i februar bød 52 kroner aksjen, og senere høynet til 55,10 kroner.
Cision har 980 ansatte og omsatte i fjor for 130 millioner dollar, tilsvarende 780 millioner norske kroner. Reuters oppgir at selskapet har slitt i et svakt marked, noe som har sendt aksjekursen ned 40 prosent det siste året.
Meltwater ble etablert i Oslo i 2001, da under navnet Magenta. De har i dag kontorer i 27 land og mer enn 20.000 kunder.
Les også:
- [16.05.2014] Meltwater tapte kampen om Cision