Forliket med USAs konkurransetilsyn Federal Trade Commission er ikke nådig.
FTC mener at den populære lynmeldingsappen Snapchat har villedet brukerne sine med forestillingen om at meldingene forsvinner etter å ha vært vist på mottakerens telefon i noen sekunder.
Selv om meldingene tilsynelatende forsvinner i et poff, er det en smal sak å lagre dem, enten med tredjeparts programvare eller enkle grep som en skjermdump. Forbes har også tidligere avslørt at bilder som er slettet, på enkelt vis fortsatt kan hentes tilbake fra mobiltelefonen.
Snapchat har ifølge forliket også lurt kundene sine med falske påstander knyttet til personvern og omfanget av personlige data de samlet inn. Geografisk stedangivelse og adressebøker fra brukernes mobiltelefoner ble lagret uten verken beskjed eller samtykke.
Dessuten skal Snapchats manglende sikring av funksjonaliteten «finn en venn» ha resultert i en lekkasje av personopplysninger som berørte 4,6 millioner brukere.
Straffen er at de blir pålagt 20 års sikkerhetsrevisjon, med jevnlig granskning av selskapets personvern av uavhengige tredjeparter. Dersom det påvises nye brudd risikerer de skyhøye bøter.
Det fremgår av en pressemelding om forliket som FTC kom med torsdag denne uken.
– Hvis et selskap markedsfører personvern og sikkerhet som viktige salgsargumenter overfor forbrukere, så er det avgjørende at de holder disse løftene. Et hvert selskap som gir uriktig fremstilling av sitt personvern og sikkerhetspraksis risikerer reaksjoner fra tilsynet, sier FTCs styreleder Edith Ramirez.
Snapchat nektet i fjor å selge seg til Facebook og ble priset til over 20 milliarder dollar, takket være en fenomenal brukervekst.
Ifølge tjenestens siste brukertall (mai 2014) sendes det over 700 millioner bilder og videosnutter med Snapchat hver dag.
Les også:
- [02.01.2014] Snapchat-lekkasje bekreftet
- [14.11.2013] – Avviste bud på 18 milliarder