Foruten flere produktoppdateringer, som du kan lese mer om via lenkene under, presenterte Apple i går oppdaterte tall for sin populære musikktjeneste iTunes.
Les også:
- [20.11.2003] Amerikanere får TV-nyheter på mobilen
- [05.11.2003] Utfordrer Apples musikktjeneste
- [20.10.2003] iTunes kan få Windows til å låse seg
- [16.10.2003] Apple tjente 44 millioner dollar
- [17.09.2003] Knytter musikkspillere til Napster 2.0
- [09.09.2003] Raskere iMac fra Apple
- [09.09.2003] Mer lagringsplass i ny iPod
Med støtte fra de fem store plateselskapene fikk Apple en pangstart for iTunes og solgte hele en million låter til 99 cents stykket allerede den første uken etter lanseringen i vår. Ni dager senere hadde iTunes solgt to millioner sanger.
Siden avtok nyhetens interesse, veksten fortsatte ikke i samme tempo, men ti millioner låter solgt på fire og en halv måned - sommerferien inkludert - lar seg naturligvis likevel høre. Dessuten er det fremdeles slik at det bare er Mac-brukere som kan benytte iTunes, en Windows-versjon kommer ikke på plass før senere i år, så det er med andre ord et betydelig vekstpotensial fremdeles for Apples musikkbutikk.
iTunes-brukerne gis muligheten til å brenne et ubegrenset låter på egne CD-er for personlig bruk, de kan laste ned låtene til inntil tre andre datamaskiner, og overføre dem til så mange iPod-bokser man måtte ønske.
Det har fått noen til å reise spørsmål om det mblir for enkelt for brukere å drive videresalg av låter de lovlig har kjøpt via iTunes. Spørsmålet ble ytterligere aktualisert etter at eBay i forrige uke trakk tilbake et tilbud på sine sider, der en av brukerne prøvde å auksjonere vekk en iTunes-nedlasting.
Web-utvikler George Hotelling hadde lagt ut sangen på auksjonstjenesten tirsdag kveld utelukkende for å sette søkelyset på hvorvidt nettkunder kan videreselge låter i digitalt format som de lovlig har kjøpt og betalt på Internett.
Under den såkalte "First Sale"-læresetningen kan eieren av en lovlig kopi selge den videre uten tillatelse fra copyright-eieren. Men nyere juridiske tolkninger av doktrinen, senest fra U.S. Copyright Office, har konkludert med at den ikke kan benyttes på digitale varer, skriver Cnet News.com.
Apple tar imidlertid saken med stoisk ro. Det vil være for mange teknologiske hindringer til at slikt videresalg kan gjennomføres på en praktisk måte, mener selskapet, som dessuten legger til at det neppe heller vil være spesielt økonomisk attraktivt å videreselge låter som er anskaffet til 99 cents stykket.
- Dersom videresalg skal kunne finne sted må vedkommende som har kjøpt sine låter fra iTunes dele sine kontoopplysninger med den det forsøkes å videreselge låter til. Det er praktisk mulig men neppe ønskelig for videreselger, mener Apples markedsdirektør for applikasjoner og tjenester, Peter Lowe.