Bransjeforeningen for norsk Internett-handel, eforum, går i en pressemelding ut mot samferdselsminister Torild Skogsholms initativ mot søppel-epost, også kalt spam.
Les også:
- [03.11.2003] Telia blokkerer spammerne
- [08.09.2003] Tilliten til Internett sterkt svekket
- [05.09.2003] Departementet brøt egne råd mot spam
Foreningens leder, Agnes Beate Steen Fosse, mener Skogsholm bommer med sine forslag.
- Det virker som om statsråd Skogsholm ikke har brydd seg om å finne ut hvem som faktisk sender ut såkalt spam og at hun nå vurderer tiltak som ikke har annen virkning enn at de kommer til å gjøre forholdene for seriøse norske bedrifter ulevelige, sier Agnes Beathe Steen Fosse i eforum.
Mange av forslagene som kom frem, ikke minst når det gjelder forslag til lovendringer, kommer til å gjøre mer skade enn nytte, mener Steen Fosse.
- Vi blir nedlesset av spam fra aktører utenfor Norge og Europa. Det er kun en forsvinnende liten andel av spam som kommer fra virksomheter innen Norge og EU. Nye lover og sanksjoner vil derfor ikke hjelpe.
- Nyhetsbrev sendt ut til forbrukere som har gitt sin aktive aksept til dette blir også stoppet av spam filtre. Dette er en helt uakseptabel situasjon for mottakerne og for norsk næringslivsaktører som prøver å drive en seriøs virksomhet, sier Steen Fosse.
- Norge har en meget omfattende lovgivning når det gjelder å regulere elektronisk handel og kommunikasjon rettet mot forbruker. Egentlig bør man undres over at vi aksepterer at salg og markedsføring over elektroniske kanaler skal være regulert så til de grader mye strengere enn andre kanaler. Behandler man ikke kundene sine med respekt beholder man dem tross alt ikke.
Steen Fosse mener forslagene til nye lover vil få store konsekvenser for næringslivet.
- Hvis for eksempel forslaget om at forbudet mot uønsket e-post til forbrukere i markedsføringsloven utvides til å omfatte arbeidstakere i bedrifter og i organisasjoner vil dette kunne få enorme konsekvenser, sier hun.
Steen Fosse mener at en slik lov vil gjøre det forbudt å ta kontakte med en ansatt i en annen næringsdrivende virksomhet via e-post i forretningsøyemed uten forhåndssamtykke.
Forbudet mot e-post til forbruker er nemlig ikke bare at den er uønsket med at det er uanmodet, d.v.s. at ikke akseptert på forhånd. Det vil bli en utrolig barriere som vil hindre forretningsdrift, utvikling og innovasjon i norsk næringsliv. Det er imidlertid greit å merke seg at e-post til ansatte med budskap som gjelder deres privatliv og ikke jobben faktisk allerede er omfattet av dagen forbud mot uoppfordret e-post, sier Steen Fosse.
Man kan ikke, i hvert fall ikke på nåværende tidspunkt, overlate til den enkelte bruker å beskytte seg. Kompetansenivået er alt for lavt. Mange risikerer å stenge ut informasjon de ønsker og har akseptert å motta.
Skogsholms, Forbrukerådets og IKT-Norges 10 punktsliste med råd om hva hver bruker selv kan gjør er et prisverdi forsøk på voksenopplæring, men rådene skremmer mer enn de gir brukbare råd, mener eforum.
- Svært mange har ikke grunnlag for å gjøre de nevnte undersøkelser og vil kvie seg for å handle eller be om informasjon fra aktører de ikke kjenner og stoler på.
eforum mener at det bør etableres en aktør som tilbyr sorteringstjenester av all e-post på ulike nivåer. Disse tjenestene skal blant annet sikre at utsendelser som det er tilknyttet aksepter til går igjennom uforhindret, mens uønskede masseutsendelser blir stoppet. Tjenestetilbyderen kan også levere reservasjonstjenester og tjenester for innhenting av aksepter. For å hindre forsinkelser må det utvikles en teknologi som kan automatisere søkene basert på forhåndsdefinerte sorteringsoppsett.