Oslo (NTB): DNB kaller IT-selskapet Evrys toppledelse inn på teppet etter at det onsdag oppsto problemer med nettbanken for tredje gang på en uke.
Nettbanken var rammet av driftsproblemer tirsdag 12. juni, og på nytt dagen etter. Tredje gang skjedde i tidsrommet mellom klokken 20 tirsdag kveld og fram til klokken 7.30 onsdag morgen. Korttransaksjoner ble også berørt av problemene.
– Dette har gått ut over våre personkunder. Ganske mange kredittkort ble rammet og avvist i kassene. Samtidig hindret de store transaksjoner mellom bedrifter og interne oppgjør mellom land, sier DNBs konserndirektør for kommunikasjon Thomas Midteide til Dagens Næringsliv.
Evry-ledelsen satt natt til onsdag i krisemøte etter at DNBs nettbank var nede for tredje gang på én uke. En planlagt kritisk vedlikeholdsjobb forårsaket et strømbrudd som gikk ut over bankdriften.
– Vi har jobbet gjennom hele natten og ser på dette som en alvorlig hendelse, sier Evrys kommunikasjonsdirektør Geir Remman, som beklager sterkt problemene.
DNB varsler nå at Evrys toppledelse vil bli innkalt til møte.
– Vi kommer til å ha en skikkelig oppvask med Evry etter de alvorlige hendelsene. Vi er helt avhengig av å levere stabil drift til våre kunder, sier Midteide.
DNB skrev under en avtale med Evry om leveranse av IT-tjenester i mai i år. Avtalen, som har en verdi på 2,7 milliarder kroner, går fram til våren 2019, men kan sies opp ved driftsbrudd.
– Vi har tatt forholdsregler for stabil drift, bekrefter Midteide overfor avisen. (©NTB)
Les også:
- [01.07.2014] Bank fornyer med Evry
- [18.06.2014] Evry ble rammet av spenningsfeil
- [18.06.2014] DNB på nytt rammet av systemsvikt