Marissa Mayer har slitt med å få Yahoo opp av hengemyra og tilbake i form igjen, etter at den tidligere Google-toppen overtok som konsernsjef for to år siden.
Vel har hun sørget for oppussing av portalen og flere av produktene, men de økonomiske resultatene har uteblitt. De taper stadig terreng til konkurrenter som Facebook og Google.
Forsov seg
I forrige uke gikk 39-åringen glipp av en gyllen mulighet til å bedre situasjonen, da hun forsov seg til et avtalt møte med storannonsører under Cannes Lions International Advertising Festival. Dette er et viktig globalt arrangement som etterfølger filmfestivalen i den franske byen.
Reklamegiganten InterPublic Group (IPG) holdt et privat middagsmøte med bransjetopper, men Mayer dukket først opp to timer etterpå.
Da hadde en rekke av lederne deriblant verten, IPG-sjef Michael Roth allerede forlatt middagen, melder Wall Street Journal.
Kanskje var det jetlag som ødela for Yahoo-sjefen, det sier imidlertidig historien ingenting om.
– Hvis det var et investormøte, styremøte eller et mulig oppkjøp, så er jeg sikker på at noen i staben hennes ville ha vekket henne. Det er noe annet at hun demonstrerer manglende forståelse for verdien av klienter, annonseinnekter eller byråer, sier en av reklametoppene som var til stede. Vedkommende blir ikke navngitt av Wall Street Journal.
Nedtur
At Yahoo har slitt økonomisk i lengre tid er et kjent faktum, og Mayers sene ankomst i Cannes kommer i så måte ubeleilig for IT-selskapet.
Tidligere i år var det tegn til at Yahoo hadde nådd bunnen, men siden har både inntektene og overskuddet falt ytterligere.
I siste kvartal som ble avsluttet 31. mars leverte Yahoo en omsetning på 1,13 milliarder dollar, ned en prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Driftsresuiltatet stupte på samme tid fra 186 millioner dollar til 30 millioner dollar, en nedgang på 84 prosent.
Prognosen for inneværende kvartal er en omsetning i området 1,12 til 1,16 milliarder dollar.
At aksjekursen har steget kraftig, over 50 prosent under Marissa Mayers toårige ledelse, må tilskrives eierandelen i kinesiske Alibaba, som i motsetning til Yahoo har hatt en eksplosiv og svært innbringende vekst.
Les også:
- [28.02.2014] Yahoo reagerer med vantro og sinne
- [29.01.2014] Yahoo kan ha nådd bunnen
- [17.07.2012] Google-veteran blir toppsjef i Yahoo