Det norske oppstartselskapet Easybring gir opp kampen om retten til å bruke navnet sitt på firmaet og deres sosiale pakketjeneste.
Fra i dag heter de Nimber.
Dermed avblåses en bitter strid med Posten Norge, som eier budselskapet Bring og mente at oppstartsbedriften hadde stjålet deres merkevare.
Også den internasjonale giganten EasyGroup, eier av flyselskapet EasyJet, har hevdet at Easybring-navnet brøt med deres rettigheter.
Ifølge en pressemelding velger oppstarten å avslutte en meningsløs krangel ved å endre navnet sitt. Endringen markerer starten på en ny fase med internasjonal lansering.
– Drømmen er å skape algoritmer på Google-nivå, sa selskapet nylig i et intervju med digi.no.
Etter først å ha vunnet frem i første runde mot Posten i Patenstyret, fikk Posten senere gjennomslag for en klage på Patenstyrets vedtak om å nekte dem eierskap til verbet "å bringe" skriver selskapet i en pressemelding. I forrige uke skal EasyGroup også ha tapt en appell om eierskap til ordet "easy".
Ifølge Nimber-sjef Ari Kestin er det frykten for evigvarende ankerunder som førte til at de heller velger nytt navn.
– En nylig seier over Easygroup bekrefter at vi har retten på vår side, men vi vet fra en lignende seier over Posten Norge at store selskaper vil anke i det uendelige, og vi velger å bruke våre dyrebare ressurser på å utvikle tjenesten videre fremfor å bruke enda mer på advokater, sier Kestin.
Selskapet har den siste tiden gjennomført en navnekonkurranse for å finne sin nye identitet, der alle kunne bidra. Til slutt var det imidlertid Nimber de valgte. Det var opprinnelig et benkeforslag fra deres egen produktsjef, som altså gikk hele veien.
Les også:
- [03.06.2014] Norsk oppstart ut i verden
- [24.05.2013] Oppstartsselskap presset ut Posten
- [16.02.2013] – Posten prøver å knekke oss
- [06.11.2012] Oppstart vant navnestrid
- [22.02.2012] Haiker seg til Silicon Valley